Waarom een kwaliteitsteam of een regiegroep?
Waar houdt een kwaliteitsteam of regiegroep zich mee bezig?
- Kennis verzamelen en delen over wat werkt wel en wat werkt niet of minder.
- Bestaande praktijken en ideeën trechteren in lijn met de koers en visie van de school.
- Opschalen van ‘good practices’ van de gemaakte keuzes.
- Monitoren van effecten op het onderwijsproces.
Voor wie is de summer school bedoeld?
Wat levert de summer school de deelnemers en de school op?
De summer school biedt scholen een vorm waarin zij kunnen werken aan het inrichten van een kwaliteitsteam of regiegroep met als resultaat:
- Inzichten in de dynamiek, structuur en fasering van innoveren in de huidige context van het VO.
- Een professionele en systematische aanpak (vorm, proces, tools en rollen) met een heldere opdracht om in een dynamische en onzekere context de kwaliteit van het onderwijsproces voor het komende schooljaar te borgen.
- Zorgvuldig verzilveren van de waardevolle ervaringen (in het licht van de eigen onderwijsvisie en relevante onderwijsvraagstukken) die zijn opgedaan tijdens het afstandsleren.
- Zicht houden op de onderwijskwaliteit in een onzeker en dynamisch landschap.
Wat zijn de inhoudelijke thema’s van de summer school?
Functioneren als kwaliteitsteam of regiegroep
- Achtergrond van het middel.
- Positie en inrichting.
Context analyse
- Huidige dynamiek en ervaringen
- Strategische vraagstukken.
- Eigen onderwijsvisie.
- De spelers in het veld.
Het innovatieproces
- Stappen, dynamiek en fasering.
- Innovatievermogen van de school in beeld brengen.
- Wegen van de ervaring in crisis tijd.
- Trechteren van ideeën.
Inrichten en begeleiden van processen
- Inzicht in rol en positie van de innovatiespecialist.
- Methodiek van action learning als leercyclus.
Wat zijn de uitgangspunten van de summer school?
Hoe is het programma van de summer school opgebouwd?
- Online intake – 1,5 uur met twee vertegenwoordigers van het beoogde kwaliteitsteam
- Online meet & greet met de andere deelnemers – 0,5 uur
- Kennis verwerven middels de online bouwstenen en opdrachten – 8 uur
- In kaart brengen van de eigen context en het innovatie vermogen– 8 uur
- Tweedaagse – transfer maken naar de eigen context en concreet aan de slag met een professionele aanpak en een take off plan – 16 uur
- Online follow-up cq. exit gesprek – 1 uur
Het totale programma is ongeveer 40 uur.
Wie zijn de opleiders?

Martijn Visser

Evelien Wierts
Praktische informatie
We bieden het programma van de summer school bij voldoende inschrijving twee keer aan. Fysieke bijeenkomsten vinden plaats op 11 & 12 augustus en 18 & 19 augustus. Graag vernemen we bij het inschrijfformulier of je beperkingen hebt tot een van de twee genoemde blokken.
De intakegesprekken zullen vanaf medio juni plaats vinden. We plannen met u een afspraak. U heeft toegang tot de online leeromgeving met de eerste opdracht vanaf begin juli.
We zullen op basis van de aanmeldingen kiezen voor een zo’n gunstig mogelijke locatie. Indien mogelijk in een grote ruimte op een van de deelnemende scholen. Uiteraard bespreken we daarvoor een passende onkostenvergoeding.
Kosten voor deelname bedragen €1.500,- per deelnemer voor het volledige programma, toegang tot de digitale leeromgeving en lunch.
Toelichting: het profiel van de innovatie specialist
De Innovatie specialist is een bekwaam docent die blijk geeft van een goed gevoel voor de verhoudingen binnen een onderwijsorganisatie. De innovatie specialist is energiek, gedreven en enthousiast. Hij of zij heeft goede contactuele vaardigheden zowel op het niveau van zijn collega’s als op het niveau van de schoolleiding en ondersteuners in het onderwijsproces. De innovatiespecialist toont zich een goede sparringpartner van de schoolleiding bij het inrichten van innovatieprocessen die horen bij de innovatieagenda van de school. De innovatiespecialist staat positief tegenover ontwikkeling en innovatie en kan makkelijk buiten de bekende paden treden. Hij of zij is een coach die anderen helpt bij het leren en uitvoeren van onderzoek, ontwikkeling en innovatie.
De innovatie specialist begeleidt en ondersteunt innovatieprocessen en groepen (pilot teams, werkgroepen) die werken aan het ontwikkelen en invoeren van een innovatie in het onderwijs. De innovatie specialist is niet diegene die de ideeën bedenkt en de innovatie uitvoert. De innovatie specialist is nadrukkelijk de ondersteuner van innovatieprocessen die door anderen (docenten en leidinggevenden) inhoudelijk worden vormgegeven. De innovatiespecialist weet een enthousiast team te vormen die gezamenlijk innoveert, leert en ontwikkelt door te doen en te reflecteren. De innovatie specialist reikt werkvormen aan en brengt kennis in over innovatieprocessen en kan procesbegeleider zijn wanneer gewenst.