Leergang: Sturen op complexe vraagstukken in het onderwijs

En toen was ineens alles anders. Ouders ongerust, de pers aan de lijn, medewerkers boos en veel aandacht via social media. In een paar dagen verandert een kleine regenbui in een storm van formaat. Nooit gedacht dat het zo kon lopen: totdat het wel gebeurt. Nu komt het aan op goed zeemanschap.

In korte tijd verandert een stabiele situatie in een complex vraagstuk en mogelijk crisis. Alle registers moeten open. Een balanceeract wordt gevraagd tussen de aandacht die deze situatie opeist en de aandacht die de organisatie daarnaast vraagt. Het behouden van overzicht, het zien van de samenhang en afhankelijkheden en het in positie brengen van de juiste mensen op de juiste plaatsen is cruciaal. Heldere communicatie naar alle onderdelen kan het verschil maken tussen controle of paniek.

Ontdek de leergang ‘Sturen op complexe vraagstukken in het onderwijs’

De leergang ‘Sturen op complexe vraagstukken in het onderwijs’ biedt de nodige kennis en vaardigheden om regie te houden in deze situaties. De leergang is voor bestuurders, eindverantwoordelijk rectoren/directeuren en ervaren interim-managers. Zij worden als eerste aangesproken bij deze vraagstukken en van hen wordt verwacht dat zij de organisatie in veilig vaarwater weten te brengen en te houden… bij voorkeur in goed afgestemde samenwerking.

Wat levert deze leergang op?

Een complexe situatie doet een sterker beroep op jouw communicatieve en leiderschapsvaardigheden. Meer dan ooit zijn de ogen op je gericht en worden je woorden gewogen.
Beteor Martijn Visser

Kennis en ervaring verdiepen om meer grip te krijgen op complexe vraagstukken in het onderwijs?

Martijn Visser geeft graag aanvullende informatie over onze leergang.

Tijdens het doorlopen van de Beteor-leergang werkt de deelnemer aan:

  • Het snel herkennen en analyseren van complexe situaties en de risico’s.
  • Het vermogen om de organisatie in zijn volle breedte te doorgronden, een procesontwerp te maken en regie te houden.
  • De inschatting wat er zelf ter hand genomen kan worden en waar (externe) experts of interim-managers voor moeten worden ingeschakeld.
  • Het sociaal politieke veld te hanteren.
  • De benodigde processen en interventiestrategieën te ontwikkelen.
  • Het uitbreiden van zijn of haar kennis over cultuur en communicatie in lastige situaties.
  • Transparant handelen.
  • Het opbouwen van stevige zelfkennis.
  • Om te gaan met eigen en andermans gedrag onder spanning en stress.

Hoe helpt Beteor met een nieuwe opleiding kiezen?

Krijg grip op complexiteit en crisis

Nieuwsgierig geworden hoe Beteor jouw onderwijsorganisatie verder kan helpen? Neem contact met ons op of bekijk onze diensten en branches. Voor elk vraagstuk staat er een expert voor je klaar.