Zonder stress op vakantie (deel 3) – niks doen voor beginners

play_arrow10 september 2019 play_arrowBlog, Persoonlijke ontwikkeling

Het is wat met die stress. Nadat ik deel 2 van deze serie af had, zat ik even uit het raam te staren. Komt net mijn baas langs. Hij keek me aan met een blik van ‘heb jij niks te doen?’ Ik weet niet of het schrijven van blogjes over stress hem overtuigt.

Niksen op je werk

Uit het raam staren heet in de literatuur over stress een ‘micro-pauze’. Een moment waarop het parasympathische zenuwstelsel de ruimte krijgt om allostatische processen in het lichaam te herstellen. Mooi hè? Kort snel inademen en heel rustig en traag uitademen heeft ook dat effect. Daarom besteden veel meditatietrainingen zoveel aandacht aan de ademhaling. Kortom: niksen op je werk kost weinig moeite, maar heeft een groot effect. En nog wetenschappelijke bewezen ook!

Waarom is niksen zo moeilijk

Vroeger, toen ik nog onder de indruk was van autoriteiten, was een moeilijke blik van mijn baas al genoeg om mijn hartslag een paar tellen sneller te doen slaan. En mijn moeder was een kruideniersdochter. Haar adagium was ‘van hard werken ga je niet dood’. En ook ‘ik doe het wel, het is geen moeite’. Haar normen en waarden zijn de mijne geworden. Tot op de dag van vandaag kan ik mij soms illegaal voelen wanneer ik zit te niksen en mijn vrouw een karweitje aan het doen is. Gelukkig herinnert mijn smartphone mij eraan dat ik mijn mail nog moet checken.

De grote sloper

Sociale druk, normen en waarden, moderne technologie: allemaal aanjagers van drukte en stress. Er zijn er nog veel meer maar dat gelooft u vast wel. Waar het om gaat is dat stress die aanhoudt op termijn een sloper is. Veel onderzoek wijst langdurige stress aan als hoofdverdachte voor hart- en vaatziekten, chronische ontstekingen, mogelijk ook sommige auto-immuunziekten en meer. Het is misschien wel welvaartsziekte nummer één. Het wordt tijd voor een lijstje met gouden tips.

Gouden tips (wat dacht u dan?)

Goed slapen levert 80% van je herstel. Maar dan moet je wel op tijd naar bed. Als je gewend bent om jezelf wijs te maken dat je makkelijk met 6 uur slaap toe kunt wil ik je graag ontmoeten. De kans dat ik zo iemand ontmoet, is namelijk kleiner dan de kans om door de bliksem getroffen te worden.

Nog meer gouden tips

Maak eens een verschil tussen dingen die je leuk vindt om te doen en dingen waarvan je herstelt. Moeilijke boeken lezen, televisie kijken, beeldschermwerk, sporten: het is allemaal leuk en belastend. Helaas geldt voor veel mensen dat ontspannen ook saai is. Een beetje niksen, mijmeren, drentelen, luiwammesen, lamballen. Je begrijpt: ik ben een groot fan van lamballen, zeker vlak voor het slapengaan. Ik ben ook dol op saaie vakanties waarin niks gebeurt. Jij rilt al bij de gedachte.

Kan zoiets ook op het werk?

Jazeker! Micro-pauzes nemen. Dingen plannen en je dan aan die planning houden. Jouw eigen agenda beheren en bewaken. Hulp vragen. Nee zeggen, ook tegen veeleisende managers en klanten. Onderhandelen over termijnen, deadlines. Werk doen dat goed aansluit bij jouw intrinsieke motivatie. Zo min mogelijk overwerken en in het weekeinde helemaal niet werken. Het idee alleen al geeft je de kriebels. Omgaan met die kriebels is iets voor mijn volgende blog.

 

De auteur van deze blog: Diem Wolff

Als arbeids- en organisatiepsycholoog en organisatie-adviseur coacht Diem individuen en teams, geeft hij trainingen en workshops, doet hij psychologisch onderzoek en adviseert hij organisaties over de inzet en ontwikkeling van mensen.