Creativiteit en innovatie

Innoveren? Als we de Europese Commissie mogen geloven doen we het goed: Nederland is “Innovation Leader”. Fijn! Als land zijn we dus innovatief bezig en we hebben een goed innovatie-klimaat, maar hoe pluk jij daar met jouw organisatie de vruchten van?

Oftewel, wat betekent het thema innoveren en het nauw verwante thema creativiteit voor jou, je team en je organisatie in de praktijk?

Hoewel er veel onderzoek gedaan wordt en er inmiddels een degelijke hoeveelheid kennis voor handen is, zien we dat deze kennis de praktijk maar gedeeltelijk bereikt. Een gebrek aan kennis en in sommige gevallen zelfs foutieve kennis voorkomen dat individuen, teams en organisaties hun innovatiepotentieel benutten.

Het verschil tussen creativiteit en innovatie

Het verschil tussen creativiteit en innovatie is gelegen in de toepassing: een creatief idee wordt pas een innovatie als het ook daadwerkelijk wordt geïmplementeerd (bijv. Anderson, De Dreu & Nijstad, 2004; West, 2002). Creativiteit wordt binnen organisaties dan ook vaak gezien als een voorstadium van innovatie. Innovatieve organisaties en landen hebben een competitief voordeel ten opzichte van hun concurrenten. Zeker in onze servicegerichte economie is innovatie van groot belang, maar voordat nieuwe ideeën in de praktijk gebracht kunnen worden moeten ze wel bedacht worden.

Blogs over creativiteit en innovatie om Nederland nóg innovatiever te maken

  • Blog 1: wat zijn creativiteit en innovatie precies en hoe verhouden ze zich tot elkaar?
  • De volgende blogs volgen hier!

Meer weten

Neem contact op
Vragen? Bel Maarten Verkerk!

Vanuit onze expertise op het gebied van innovatie, duurzaamheid en circulaire economie, organisatieontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling, reiken wij handvatten aan zodat professionals, teams en organisaties duurzaam kunnen groeien.

phone+31 (0) 40 24 64 900