Beteor Opleidingen: ánders leren kan wel leuk!

Waarom doen we de dingen bij Beteor Opleidingen net even anders dan anderen? Omdat we net een wat andere kijk op leren hebben en we ook zelf graag op die manier leren. En omdat we daarin gesteund worden door de laatste wetenschappelijke inzichten. Anders op 5 manieren.

Deelnemer gestuurd of deelnemergestuurd?

Weet je nog van die keer dat je van je baas naar een cursus moest omdat dat ‘nou eenmaal goed voor je was’? En dat jij nog dacht: ‘ach vooruit, je leert er altijd wel wat van…’. Nou, dikke kans dat het toch een beetje tegenviel. Ten eerste ging het over een onderwerp waar je wellicht niet zo op zat te wachten, met een groep deelnemers die er ook niet erg geïnspireerd bij zat en met een cursusleider die vooral enthousiast was over zijn eigen verhaal. Wij vinden het logisch dat jij als deelnemer zelf de onderwerpkeuze en de manier van leren in onze opleidingen bepaalt. Logisch want dan gaat het ook over datgene wat voor jou als schoolleider actueel en belangrijk is en dat je dat doet op de manier waarop jij het beste leert. In onze opleidingen bepalen we dus gezamenlijk wát en hoe we leren. Geen vaste, door de baas bepaalde, programma’s en standaard trainingen maar maatwerk programma’s.

Beteor als opleider aan den lijve ondervinden? Kijk hier voor ons aanbod!

Vooruitkomen door stil te staan

Hard werken en rennen doen we al de hele dag in ons werk. Daarom nemen we in onze opleidingen de tijd om eens goed achterover te leunen, afstand te nemen van de alledaagse hectiek en onszelf (of elkaar) intrigerende vragen te stellen. Wat ben ik eigenlijk aan het doen? Waarom doe ik dat zo? Is het gedrag van anderen misschien een reactie op mijn eigen gedrag? Zijn er nog andere manieren? Wat voor soort vraagstuk heb ik hier nu eigenlijk bij de poot? En wat is er over dit onderwerp al bekend in de literatuur? Daarvoor schroeven we het tempo bewust omlaag en nemen we de tijd om onszelf en elkaar spannende vragen te stellen. Over onze eigen vooronderstellingen bijvoorbeeld. Die vragen blijken vaak eigenlijk nóg interessanter en zinvoller dan de antwoorden.

Denken én doen

Leren doe je door na te denken maar ook door te doen. We nodigen je van harte uit om het geleerde écht in de praktijk te brengen en de effecten daarvan te bestuderen. En dan niet als trucje, maar omdat het nuttig is om de dingen eens op een andere manier te doen. Want: ‘als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg’. Het werkt ook andersom: wat heb je al gedaan en wat leer je daar nou van? Actieleren noemen we dat. Jij brengt je eigen ervaringen in en samen onderzoeken we wat daarvan hielp en wat hinderde. We oefenen daarbij ook graag praktische vaardigheden, bijvoorbeeld in het voeren van lastige gesprekken, met behulp van een trainingsacteur. Intensief maar wel veilig, in een klein groepje dus.

Kom in beweging!

Ken je dat? Zit je op een prachtige locatie midden in de natuur en dan blijf je de hele dag in zo’n zuurstofarme zaal stilzitten en luisteren. Af en toe naar buiten kijkend… het lijkt net school 😉.
Wij zijn ervan overtuigd dat leren beter gaat met een frisse neus en door in beweging te komen. Ja, ook wij starten vaak in een zaaltje. Maar we gaan vervolgens graag wandelen en soms beklimmen we zelfs een berg! Met een wandelmaatje puzzelend op een vraag of thema. Kom je vaak tot andere inzichten en een andere mindset. Goed voor lichaam en geest.

Samen sparren

Als schoolleider zit je vaak in je eentje te kauwen op weerbarstige vraagstukken. Jij bent tenslotte wel degene die de knoop mag doorhakken. Kans is dat je daarbij in kringetjes blijft draaien en je steeds maar door dezelfde bril blijft kijken. Sparrend in een groep of met een maatje komt de wereld er vaak net even anders uit te zien. Krijg je andere perspectieven aangereikt. Worden er vragen gesteld waardoor het probleem ineens luchtiger wordt (soms ook juist complexer…) dan jij dacht. Blijk je ook niet de enige te zijn met die puzzel. Alleen al je gedachten verwoorden aan anderen levert vaak interessante inzichten op.

Sjoerd Molenaar

Begonnen als adviseur bij Psychotechniek (later SHL), waar hij de fijne kneepjes van de psychometrie leerde en zich vooral met assessment en development bezig hield is Sjoerd nu adviseur bij Beteor. Sjoerd houdt zich bij Beteor voornamelijk bezig met organisatieontwikkeling en leiderschapsprogramma’s.

Benieuwd naar onze opleidingen?

De Beteor Opleidingen zijn voor potentials, teamleiders, schoolleiders en bestuurders met serieuze ambitie.

Deel dit bericht op