Minimaster onderwijs(beleid) en leiderschap

Ben je docent of teamleider en heb je serieuze ambitie je verder te ontwikkelen als leidinggevende? Of ben je schoolleider/bestuurder en zijn er op jouw school docenten, teamleiders, potentials met een serieuze ambitie zich verder te ontwikkelen? De Minimaster onderwijs(beleid) en leiderschap bereidt voor op de leidinggevende functie.

De Minimaster bestaat uit acht masterclasses, aangevuld met twee masterclasses die op basis van actualiteit nader ingevuld worden. Daarnaast maak je in de loop van de master twee opdrachten en sluit het traject af met een praktijkonderzoek op de eigen school. Rond de laatste bijeenkomsten van de Minimaster wordt de LeiderschapSelector afgenomen. In een zestal netwerkbijeenkomsten na afloop van de Minimaster blijf je elkaar prikkelen en leren van elkaars ervaringen.

Voor wie is de Minimaster?

Ambitieuze docenten

De Minimaster geeft je als docent de gelegenheid te ontdekken of de ambitie om leidinggevende te worden de juiste is. Je vergroot jouw kans om een stap richting een leidinggevende functie te maken, komt in contact met docenten en teamleiders van andere scholen én neemt na afloop deel aan een leernetwerk voor teamleiders.

(Startende) teamleiders

Door als (startende) teamleider deel te nemen aan de Minimaster versterk je jouw basis voor succes in de nieuwe functie. Je leert vaardigheden die je niet tijdens de docentenopleiding hebt geleerd en kunt deze direct in de praktijk brengen. Daarnaast kom je in contact met teamleiders van andere scholen én neem je deel aan een leernetwerk na afloop van de Minimaster.

Kijk en luister in deze video naar de ervaringen van deelnemers:

Ik ben rector/bestuurder

Door het (potentiële) middenkader uit de organisatie via de Minimaster te scholen wordt een gemeenschappelijke taal en aanpak gestimuleerd. Deelnemers leveren een diepgaand praktijkonderzoek op waar de school echt iets aan heeft. Het draagt zo ook bij aan een onderzoekende cultuur in school.

Kijk en luister in deze video naar de ervaringen van één van de docenten en een rector:

  • Download het programma van De minimaster

  • Lees in ons Privacybeleid over hoe wij met jouw gegevens omgaan.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Onderwerpen van de masterclasses

1. Missie-Visie.
2. Financiering onderwijs.
3. Financieel management non-profit organisaties.
4. Strategisch management.
5. Onderwijskwaliteit.
6. Onderwijsinnovatie.
7. HRM.
8. Leiderschap.

Tijdens de masterclasses:

  1. krijg je inzicht in de organisatorische aspecten van een onderwijsorganisatie;
  2. verbreed je je kennis op het gebied van o.a. leiderschap, strategisch beleid en onderwijsinnovatie;
  3. bestudeer je relevante literatuur;
  4. ontwikkel je een onderzoekende houding.

Na afloop van de Minimaster ontvang je, als je zowel de twee opdrachten als het praktijkonderzoek voldoende hebt gemaakt, een getuigschrift.

Praktijkonderzoek

Het is als teamleider belangrijk dat je in staat bent resultaten van wetenschappelijk onderzoek te betrekken bij de onderwijsontwikkelingen binnen je eigen team/school. Het helpt daarbij zelf een keer een onderzoek te hebben uitgevoerd. In het tweede jaar van de Minimaster voer je daarom een praktijkonderzoek uit in je eigen school.

De LeiderschapSelector

De LeiderschapSelector is een online assessment voor leidinggevenden. Op basis van de resultaten en een algemeen competentieprofiel voor leidinggevenden wordt een rapport opgesteld. Dit rapport bespreken we individueel en draagt bij aan het bepalen van ontwikkelpunten.

Leren van en met elkaar in een professioneel netwerk

Na afronding van de Minimaster blijf je als deelnemer deel uitmaken van het netwerk van de (oud)-deelnemers. Het netwerk wordt gedurende twee jaar ondersteund door de begeleiders van de Minimaster en komt drie keer per jaar bijeen. Doel van het leernetwerk is kennis delen en nieuwe kennis opdoen.

Praktische informatie

Doel

Het leggen van een solide basis van kennis en vaardigheden die onmisbaar zijn voor een leidinggevende in het middenmanagement in het voortgezet onderwijs.

Locatie en startdatum

De masterclasses vinden eens per circa zes weken plaats op maandagen van 16.30u tot 20.00u.  Tijdens die eerste masterclass stellen we de vervolgdata vast.

De masterclasses worden gegeven in de regio Zwolle en zijn inclusief een lichte maaltijd.

Tijdsinvestering

De gemiddelde tijdsinvestering gemeten over de gehele Minimaster is 5 uur per week. De Minimaster staat in totaal voor 15 EC (European Credits).

Investering

De kosten voor het volgen van de Minimaster zijn per deelnemer € 4.990,- vrijgesteld van BTW en inclusief locatiekosten en de LeiderschapSelector.

Indien er meerdere deelnemers van dezelfde organisatie inschrijven, krijgt elke deelnemer ná de eerste deelnemer een korting van € 200,-.

Instapniveau

Het instap-niveau voor de Minimaster is een aantal jaren ervaring in het voortgezet onderwijs (eventueel het middelbaar beroepsonderwijs) en de ambitie om leidinggevend aan de slag te gaan (of onderzoeken of leidinggeven iets voor jou is).

Opleidingsdocenten

Fred Timmermans werkt al bijna 35 jaar in het Voortgezet Onderwijs. Sinds 1991 vervult hij leidinggevende functies in het VO en vanaf 1998 was hij rector op drie verschillende scholen. Sedert 2007 is hij bestuurder. Daarnaast is hij zelfstandig adviseur.

Ad van der WielAd van der Wiel heeft binnen het reguliere onderwijs zeer ruime ervaring als docent, schoolleider en bestuurder. Tot 2012 is hij over een periode van meer dan 15 jaar bestuurlijk verantwoordelijk geweest bij een scholengroep in het Gooi. Sinds 2012 is Ad binnen PO en VO werkzaam als zelfstandig adviseur.

Naast bovenstaande docenten zijn verschillende externe experts betrokken bij de Minimaster.

Heb je vragen over de Minimaster? Stel ze per e-mail aan Ad van der Wiel of bel +31 (0)6 20 41 81 02.
Vragen? Bel Henk van der Tas
phone+31 (0) 40 24 64 900

Of laat je gegevens achter en wij bellen je zo snel mogelijk terug:

Werving & selectie, executive search, interim-management, persoonlijke ontwikkeling, assessments, loopbaanontwikkeling, stress en burn-outcoaching, organisatieontwikkeling én innovatie in het onderwijs.

Waarom Beteor?

  • Je krijgt gedegen inzicht in bedrijfskundige processen in de school.
  • Belangrijke do's en don'ts over leidinggeven aan teams en teamontwikkeling.
  • Aansluitend tweejarig netwerk waarin je met de andere deelnemers kennis kunt blijven delen en nieuwe kennis kunt blijven opdoen.
  • Voor als je beter wilt weten wat leidinggeven in een middenmanagementfunctie écht betekent. Alle aspecten komen aan bod!