Hoe ziet kwaliteitsbeleid eruit als alles anders is?

Wat blijft er over van het kwaliteitsbeleid van een bestuur of op een school als de organisatie zich voortdurend moet instellen op veranderende omstandigheden? In de afgelopen maanden was dat geen prangende vraag omdat alle aandacht en energie nodig waren om het onderwijs voor de leerlingen zo goed mogelijk door te laten gaan, meestal online. En sinds half mei (PO) en 2 juni (VO) ontwikkelen zich hybride vormen van onderwijs.

Door Rick Steur

Hoe ziet kwaliteitsbeleid eruit als alles anders is?

Vanuit de abrupte crisis is er snel en alert gereageerd. Maar dit gaat langer duren. Na de zomer gaan we nog niet terug naar normaal; COVID-19 dwingt ons tot een langdurige aanpassing van onze werkwijzen. En dan wordt de vraag over onze kwaliteit wel weer actueel, juist in de gewijzigde omstandigheden.

Dus: hoe ziet kwaliteitsbeleid er uit als alles anders is? Ik denk dat we terug kunnen vallen op twee vragen, huiselijk geformuleerd:

  • Wat willen we onze leerlingen bieden met welke resultaten?
  • En weten we hoe het zit: in hoeverre lukt ons dat ook?

Welke betekenis krijgen de missie, visie of kernwaarden in de drastisch gewijzigde situatie? Of hoe ziet ons onderwijskundig concept er uit bij hybride onderwijs? En lukt het ons om onze doelen breed te houden, want er is meer belangrijk voor de ontwikkeling van jonge mensen dan leeropbrengsten en leerinhoud? Wat verwachten we van leerlingenbegeleiding en mentoraat komend schooljaar? Vragen die te maken hebben met het herijken van de uitgangspunten voor het onderwijs en de organisatie, en daarmee ook voor het monitoren van de gerealiseerde kwaliteit. De uitdaging is om de eigen visie en ambitie te vertalen naar de nieuwe context.

En dan komt de vraag op tafel in hoeverre dat aangepaste onderwijs goed uit de verf komt, passend bij wat we willen bieden en met overtuigende resultaten. Natuurlijk kunnen bestaande instrumenten vanuit kwaliteitszorg hierbij de nodige inzichten bieden. Denk aan tevredenheidsmetingen of de analyse van de leeropbrengsten van leerlingen. Maar hoe stellen we kwaliteit van het onderwijsleerproces of de effectieve begeleiding van leerlingen vast als een belangrijk deel van die processen niet direct waar te nemen zijn? Terwijl juist daar wordt bepaald of we ook onze “zachtere” doelstellingen realiseren. Hiervoor zullen andere vormen van monitoring nodig zijn.

Want nu we langer in aangepaste onderwijssituaties zullen moeten werken, komen we vanuit onze nieuwsgierigheid uit bij de vraag: hoe doen we het nu? Maar ook andere belanghebbenden, zoals ouders en toezichthouders zullen dat graag willen weten.

Wij hebben de expertise in huis om u te ondersteunen bij het afstemmen van het kwaliteitsbeleid op de nieuwe werksituatie.

Vragen? Bel Rick Steur
phone+ 31 (0) 40 24 64 900

Werving & selectie, executive search, interim-management, persoonlijke ontwikkeling, assessments, loopbaanontwikkeling, stress en burn-outcoaching, organisatieontwikkeling én innovatie in het onderwijs.

Waarom Beteor?

  • Ervaren onderwijsmensen die weten wat er op bestuurlijk niveau nodig is.
  • Organisatiekundigen die weten hoe je een school slim organiseert.
  • Al jaren een groot netwerk en een bekend gezicht in onderwijsland.
  • Toegankelijk voor iedere onderwijsorganisatie.
  • Wetenschappelijk gefunceerd.