Rector Wateringse Veld College

Ingevulde vacature

Organisatie

Geplaatst op:

Solliciteren t/m:

Profiel

Een attente rector gericht op groei, structuur en verbinding.

Het Wateringse Veld College staat op de rand van Den Haag, Rijswijk en Westland. Het is een schone, gezonde en respectvolle school voor mavo-havo-vwo met een kleine 700 leerlingen. Het veilige leer- en leefklimaat creëren alle leerlingen en medewerkers samen, zodat iedereen zich prettig en veilig voelt. Iedereen ontwikkelt zich bij het Wateringse Veld College naar hun talent.
 
Het Wateringse Veld College kenmerkt zich door een internationale uitstraling, uitdagend onderwijs en een inclusieve omgeving. De school biedt een fijne plek voor iedere leerling, ongeacht levensbeschouwing en maatschappelijke stroming. Op het Wateringse Veld College ontdekken de leerlingen wie zij zijn, waar hun talenten liggen en wat hun ambities zijn. De leerlingen worden gestimuleerd om verantwoordelijkheid te nemen en weloverwogen keuzes te maken. Een betrokken, hard werkend docententeam leidt de leerlingen op tot wereldburgers. Medewerkers ervaren dat ze voor leerlingen echt het verschil kunnen maken.
 
Domeinonderwijs staat binnen het Wateringse Veld College centraal. Er wordt gewerkt met kleine, vaste kernteams en dat zorgt voor rust en overzicht. Door de onderwijstijd vanuit het domeinonderwijs steeds meer op maat te geven, kunnen de secties bovendien ontwikkeltijd creëren. Voor havo en vwo bestaat de mogelijkheid om tweetalig onderwijs te volgen.
 
De schoolleiding van het Wateringse Veld College bestaat uit een rector, een conrector en twee teamleiders.

Context
  • Het Wateringse Veld College (onderdeel van de regio Westland-DHZW van Lucas onderwijs) heeft voor de komende jaren een duidelijke koers bepaald. Diverse omstandigheden hebben gezorgd voor meerdere wisselingen in de schoolleiding: in de afgelopen twee jaar heeft een interim-rector de school geleid en voor stabiliteit gezorgd. Het is nu tijd om een reguliere vervanger te vinden. De school heeft gekozen voor continuïteit en consistentie, en dat is terug te zien in het schoolplan 2023-2027.
  • Er is een programmalijn ingezet om meer eenheid aan te brengen in het onderwijs in de diverse domeinen.
  • Het team is collegiaal, divers en gedreven. Er zijn kernteams ingesteld, waarbij aankomend schooljaar de inrichting van de teams wijzigt en nog beter passend wordt. Er staat een stevig zorgteam.
  • De school is gevestigd in een bijzonder gebouw. In de komende periode krijgen de diverse ruimtes van de domeinen een flinke impuls en dat geldt ook voor het binnenklimaat.
  • De rector is vooral de onderwijskundig leider, terwijl bedrijfsvoering (inclusief formatie, aannamebeleid en roostering) is belegd bij de conrector.
  
De opdracht
  • De school zoekt een rector die wil meewerken om de in het schoolplan beschreven koers en visie verder uit te voeren. De wederopbouw van de school en een duurzame lijn voor de toekomst staan daarin centraal.
  • Met oog voor de geschiedenis van de school vol energie aan de slag met:
    • Planmatig werken aan de organisatie om de kernwaarde van de school, betrouwbaar, zichtbaar en merkbaar uit te dragen.
    • Vooruit denken over de ontwikkeling van het volgende schoolplan.
    • Verbeteren van de onderwijsresultaten.
    • Bouwen aan het managementteam en de verdere implementatie van de diverse kernteams (conform TAO: teamgecentreerde arbeidsorganisatie).
    • Zorgdragen voor een heldere structuur op gebied van de verdeling van taken, rollen en verantwoordelijkheden. Duidelijke werkafspraken maken en verwachtingen durven uit te spreken.
    • Inzetten op verbinding tussen schoolleiding en het team, en tussen de teamleden onderling.
    • Expliciet benoemen wat goed gaat en helder communiceren over plannen en koers.
  • De school heeft ruimte om te groeien en zal zich nog nadrukkelijker moeten profileren richting de leerlingen van groep 8 en hun ouders/verzorgers. Daarbij wil de school ook een rol in de wijk gaan vervullen.
  • Een actieve bijdrage leveren aan de directieraad, waar de diverse scholen van ISW, het Zuid-West College en het Wateringse Veld College onder vallen. De diverse directeuren en rectoren leveren een bijdrage aan kwaliteitsgroepen en portefeuilles. De rector vervult daarmee een rol in de school, de regio én Lucas Onderwijs.

Persoonlijkheidsprofiel
  • Een daadkrachtige leidinggevende, die gericht is op samenwerking, werkt middels korte lijnen en zorgt voor een goede uitwisseling van informatie.
  • Een attent, rustig en toegankelijk persoon, die kan verbinden en relativeren.
  • Een voorstander van planmatig werken, die structuur kan bieden, overzicht houdt en keuzes durft te maken.
  • Een probleemoplosser met een positieve insteek, helicopterview en goede voelsprieten, die zichtbaar is binnen en buiten de schoolwereld.
 
Selectie-eisen
  • Ervaring als integraal eindverantwoordelijk leidinggevende, bij voorkeur in het VO
  • Ervaring met het profileren van een organisatie
  • Ervaring met het bouwen aan teams
  • Kennis van domeinonderwijs of vergelijkbare varianten
  • Kennis van financiën & subsidies
  • Ervaring met doelgroep in een grote(re) stad
  
Selectiewensen
  • Een betrokken en ervaren leidinggevende die zich voor langere tijd aan de school wil verbinden.
  • Kennis van TAO (teamgecentreerde arbeidsorganisatie).

Dit is een korte samenvatting. Ga je solliciteren?

Je vindt het volledige organisatie- en functieprofiel hieronder.
NB Dit geldt niet bij interim-vacatures.

Download het volledige profiel

Belangrijke informatie

Week 34 & 35 Kennismakingsgesprekken met adviseur Beteor

5 september Voorselectiegesprekken/speeddate

6 & 7 september Online-assessment (LeiderschapSelector)

9 september Terugkoppeling online-assessment (telefonisch)

13 september Eerste sollicitatieronde

18 september Assessment

25 september Tweede sollicitatieronde

Neem contact op met Miriam Valk-Koenders

Wil je graag in contact komen met de adviseur voordat je besluit om te solliciteren? Bel of mail dan gerust.

Veelgestelde vragen

Heb je gesolliciteerd? Dan kun je gebeld worden voor het inplannen van een kennismakingsgesprek met de adviseur van Beteor. Houd de data die hiervoor in het organisatie- en functieprofiel opgenomen zijn dus onder voorbehoud vrij in je agenda. Wil je graag een kennismakingsgesprek met de adviseur voordat je besluit te solliciteren? Neem dan even contact op om de mogelijkheden te bespreken.
Op basis van het functieprofiel, de kennismakingsgesprekken in de searchfase én de ingestuurde cv’s/brieven selecteert de adviseur die de procedure begeleidt een aantal kandidaten. Zit jij in deze selectie? Dan presenteert de adviseur je aan de opdrachtgever.

De opdrachtgever selecteert nu kandidaten voor de voorselectiegesprekken. Na de voorselectiegesprekken kun je worden geselecteerd voor een gesprek met de ingestelde benoemings(advies)commissie (BAC).

Als je geselecteerd bent voor een gesprek met de BAC, ontvang je een uitnodiging om een online assessment te maken; de LeiderschapSelector.

In deze eerste gespreksronde ga je in gesprek met de door de opdrachtgever ingestelde benoemings(advies)commissie. Je krijgt tijdens dit gesprek de gelegenheid jezelf te presenteren en ook kun je zelf vragen stellen.

Ga je door in de procedure? Een aanvullend assessment met onder andere simulatie-oefeningen en gesprekken kan onderdeel zijn van de procedure.
In deze laatste ronde geeft de BAC een advies over de benoembaarheid van de kandidaten. Afhankelijk van de procedure-inrichting kan dit ook na de eerste gespreksronde plaatsvinden.