De val van het kabinet verandert niets aan de strengere handhaving van de Wet DBA. Sinds dit jaar kijkt de Belastingdienst scherper naar zzp-constructies, ook binnen het onderwijs. Dat heeft mogelijke gevolgen voor het inhuren van interimmers, zoals schoolleiders, directeuren of adviseurs.
Inhoudsopgave
Handhaving van de Wet DBA is gestart: wat betekent dat voor interim onderwijs?
Sinds 1 januari 2025 controleert de Belastingdienst weer actief op schijnzelfstandigheid. Dat betekent: wie als zzp’er werkt, maar in de praktijk functioneert als werknemer, loopt risico. Ook scholen die zelfstandigen inzetten in leidinggevende of ondersteunende functies worden nu mogelijk ook kritisch bekeken.
Voor interim onderwijs geldt dit nadrukkelijk, maar wel met nuance. Voor primaire functies zoals docenten, conciërges of onderwijsassistenten is inzet als zzp’er vrijwel nooit toegestaan. Voor leidinggevende functies, zoals een interim-directeur of bestuurder, ligt dat anders.
Als er sprake is van een duidelijke overbruggingsopdracht, zonder aansturing vanuit de organisatie, en de interimmer voldoet aan de ondernemerscriteria, kan een zzp-constructie wél binnen de kaders van de Wet DBA vallen. Beteor denkt hierin actief mee en helpt bij het formuleren van opdrachten die aansluiten op wat wettelijk én praktisch mogelijk is.
Val kabinet vertraagt nieuwe wetgeving, maar verandert niets aan toezicht
In juni 2025 viel het kabinet. Daarmee is de invoering van nieuwe zzp-wetgeving, zoals het wetsvoorstel VBAR, voorlopig opgeschort. Toch heeft dat géén invloed op de huidige handhaving van de Wet DBA. Die is namelijk al per 1 januari van kracht en loopt gewoon door.
Wat betekent dat? Ook zonder nieuwe wet blijft de Belastingdienst controleren of zzp’ers binnen interim onderwijs écht zelfstandig werken. De focus ligt op hoe de opdracht in de praktijk wordt uitgevoerd: is er sprake van gezag, vaste werktijden of teamoverleg? Dan kan alsnog een dienstverband worden vastgesteld, met financiële gevolgen voor de school.

Belangrijk om te weten: 2025 is een overgangsjaar. Er worden nog geen boetes opgelegd, maar wel naheffingen. Vanaf 2026 volgt ook financiële sanctie bij schijnzelfstandigheid.
Wat mogen scholen nog wel? En wat juist niet?
De Wet DBA sluit interim onderwijs niet uit, maar stelt wel duidelijke grenzen. Het is belangrijk om scherp te kijken naar het type opdracht én de manier waarop deze wordt uitgevoerd.
- Projectmatige opdrachten met een duidelijk resultaat (bijv. fusiebegeleiding, crisisaanpak).
- Interim-opdrachten waarbij de zzp’er aantoonbaar zelfstandig werkt.
- Inhuren van interimmers via bureaus die het juridisch werkgeverschap overnemen, zoals Beteor.
- Projectmatige opdrachten met een duidelijk resultaat (bijv. fusiebegeleiding, crisisaanpak).
- Opdrachten waarin de zzp’er vast onderdeel is van het team of onder gezag werkt
- Langdurige inzet zonder duidelijke opdrachtomschrijving of resultaatverplichting.
Voor interim onderwijs geldt: hoe zelfstandiger, korter en duidelijker afgebakend de opdracht, hoe kleiner het risico op problemen met de Belastingdienst.
Checklist: is jouw zzp-opdracht DBA-proof?
Beantwoord de onderstaande vragen. Antwoord je meerdere keren met ‘nee’? Dan is de kans groot dat je zzp-opdracht niet voldoet aan de Wet DBA
- Is er een duidelijke, afgebakende opdracht met concrete resultaten?
- Werkt de interim-professional zelfstandig, zonder dagelijkse aansturing?
- Heeft de interim-professional eigen zeggenschap over werktijden en werkwijze?
- Wordt de opdracht tijdelijk en projectmatig uitgevoerd?
- Is de interim-professional géén vast onderdeel van het team (bv. geen teamoverleg of vervanging)?
Twijfel? Gebruik de webmodule van de overheid om je interim-opdracht te toetsen of of werk via een bureau zoals Beteor dat dit al voor je regelt.
» Wil je weten waar je als schoolbestuurder op moet letten?
Hoe Beteor scholen helpt bij het organiseren van interim-oplossingen die passen binnen de wet
Wij werken met geldige modelovereenkomsten, een duidelijk afwegingskader en begeleiden zowel opdrachtgevers als interimmers tijdens het hele traject. Zo weten alle betrokkenen waar ze aan toe zijn en blijft de opdracht DBA-proof.
Wat onze werkwijze krachtig maakt:
- We bemiddelen alleen bij opdrachten die passen binnen de geldende regels
- We werken met modelovereenkomsten die zijn afgestemd op Wet DBA-criteria
- We zorgen dat opdrachtgevers en interim-professionals helderheid hebben over rol, verwachtingen en uitvoering
Met onze kennis van wetgeving en het onderwijs zorgen we voor interim onderwijs dat werkt én klopt. Zo hou jij de focus op waar het om draait: goed onderwijs.
Wat kun je nú doen als schoolbestuurder of HR?
Veelgestelde vragen over interim onderwijs en de Wet DBA
Ja, dat mag, maar alleen als het gaat om opdrachten die voldoen aan de criteria van de Wet DBA. Dat betekent: zelfstandige uitvoering en een duidelijk afgebakend resultaat.
Als de interimmer dezelfde taken uitvoert als een vaste medewerker, vaste werktijden heeft, deelneemt aan teamoverleggen of onder direct gezag werkt, ziet de Belastingdienst dit vaak als een verkapt dienstverband.
Je loopt risico op naheffingen van loonheffingen en sociale premies. Vanaf 2026 kunnen ook boetes volgen. Daarom is het belangrijk om je interim onderwijsconstructie nu al te laten toetsen.
Wij bemiddelen alleen bij opdrachten die passen binnen de geldende kaders van de Wet DBA. We werken met actuele modelovereenkomsten en zorgen dat zowel opdrachtgever als interimmer vooraf duidelijkheid heeft over de voorwaarden. Zo weet je zeker dat je inzet klopt met wat mag.
In sommige situaties is werken met een zelfstandige niet de juiste keuze. In dat geval kijken we samen wat wél kan binnen de geldende regels. Beteor bemiddelt in opdrachten die passen binnen de wet en denkt graag met je mee over een passende oplossing.
De wereld om ons heen verandert razendsnel. Maar wat betekenen deze ontwikkelingen voor jou? En hoe kun je erop inspelen? Blijf op de hoogte van de nieuwste inzichten en je ontvangt elk kwartaal de Beteor inspiratiebrief »Â