Het zijn uitdagende tijden voor veel onderwijsorganisaties. Om antwoord te geven op vraagstukken of eindelijk die gewenste verandering in te zetten, kan het soms nodig zijn om expertise van buitenaf in te schakelen. Een interim-manager bijvoorbeeld. Het inhuren van een interimmer gaat echter niet altijd zonder slag of stoot. Wat zijn de valkuilen en waar liggen juist kansen? In dit artikel bespreken de rol van opdrachtgevers, de problemen waarmee organisaties regelmatig te maken hebben en geven we tips over hoe je het meeste uit een interim-fase haalt.
De vraag naar interim-managers in het onderwijs is de afgelopen jaren fors gegroeid. Dit komt vooral door de krappe arbeidsmarkt, maar ook door de toegenomen complexiteit van het schoolleidersberoep. Voorheen werden interimmers vooral ingezet bij specifieke vraagstukken waarbij de organisatie moest veranderen. In deze tijd is er niet altijd een sterke verandervraag, maar gaat het om regelmatig om ‘even op de winkel passen’. Bijvoorbeeld als iemand ziek of met verlof is, of als de organisatie nog op zoek is naar een nieuwe collega.
In deze blog zoomen we echter in op de ‘klassieke interim-manager’: een ervaren leider die met een concrete opdracht binnenkomt. We zien dat opdrachtgevers soms worstelen met dat proces. Het is ook best spannend, zo’n frisse maar ook kritische blik naar binnen. Hoe zorg je er als bestuurder of schoolleider nu voor dat deze interim-manager geen bedreiging maar een kans is?
De toegevoegde waarde van een interimmer
De rector is weg. De inspectie heeft als oordeel ‘zwak’ gegeven, dus de kwaliteit moet beter. Of de organisatie staat financieel niet sterk. Wat de uitdaging ook is, je wil een interim-manager die deze uitdaging komt aanpakken. Op deze manier koop je tijdelijke expertise in die je op dat moment niet in huis hebt. Extra kwaliteit of senioriteit. Bijvoorbeeld om een bepaalde ontwikkeling of verandering op gang te brengen.
Durf voor kwaliteit te gaan
Soms is het eng om iemand binnen te halen die zwaarder gekwalificeerd is dan jijzelf bent. Toch doen! Waarom? Omdat je daar zo ontzettend veel van leert. Gebruik die interim-fase voor de ontwikkeling van de organisatie én voor persoonlijke ontwikkeling. Je betaalt ervoor, haal er dan ook het maximale uit. Ga voor kwaliteit, ben actief betrokken en stel je op als sparringpartner.
Krijg de vraag helder
Soms vinden opdrachtgevers het moeilijk om het probleem goed te duiden. Wat scheelt er eigenlijk precies? Wat moet er nu écht verbeteren? En wat is nu concreet de opdracht voor de interimmer? Het is belangrijk om dat goed te achterhalen, voordat je op zoek gaat naar de ideale kandidaat. Neem daar de tijd voor en betrek hierbij de juiste mensen. In de praktijk zien we vaak dat na een paar weken blijkt dat de opdracht toch nét iets anders ligt.
“Ons advies: als je dan toch een interimmer binnenhaalt, durf hem of haar óók naar dingen te laten kijken die best gevoelig kunnen liggen. Durf de interimmer een opdracht te geven die scherp is en die jou óók meeneemt in de analyse! ”
– directeur/mede-eigenaar Jaap Engbers –
Stel jezelf kwetsbaar op
De interim-manager is gestart, de eerste weken zitten erop. Hoe komt het nu dat de uitdaging soms toch net even anders ligt dan vooraf geschetst? Dat kan komen doordat de opdrachtgever niet alle informatie had over het probleem en de context, of dat de wijze van werken van de opdrachtgever zelf onderdeel van het probleem blijkt te zijn.
Ons advies: als je dan toch een interimmer binnenhaalt, durf hem of haar óók naar dingen te laten kijken die best gevoelig kunnen liggen. Durf de interimmer een opdracht te geven die scherp is en die jou óók meeneemt in de analyse! Als buitenstaander kan de interim-manager sneller de vinger leggen op de zere plek en hinderlijke cultuurpatronen ontdekken, om dit vervolgens bespreekbaar te maken en onder jouw sturing en verantwoordelijkheid aan te pakken. Zo heb je er maximaal profijt van. Heb als opdrachtgever de ‘guts’ om dit als een kans te zien om jezelf te versterken!
De rol van Beteor
Als je als onderwijsorganisatie een interim-vraag hebt, is het zaak om iemand te zoeken die in het opgestelde profiel en bij de opdracht past. Waar begin je met zoeken? Bij Beteor hebben we een groot en landelijk netwerk met kandidaten: schoolleiders en bestuurders uit alle sectoren van het onderwijs. We helpen je graag bij het maken van de juiste match. We zijn geen CV-schuivers, maar kennen de mensen die we voordragen altijd.
Daarbij kiezen we steevast voor mensen die goed verbinding kunnen maken. Managers die het liefst anderen in stelling brengen, waarderen wat al goed is en oog hebben voor de kern: kwalitatief goed onderwijs bieden.
Bovendien begeleiden we onze interimmers via onze opdrachtbegeleiders persoonlijk. Zo borgen we de kwaliteit en ondersteunen we deze toch wel ‘eenzame’ professionals. Onze adviseurs zijn een serieuze sparringpartner en spreken de interim-managers regelmatig (live en online). Dat wordt gewaardeerd door de opdrachtgever en de interim-manager én het verankert de kwaliteit.