5 tips om beter personeel te selecteren.

play_arrow8 december 2017 play_arrowBlog, Selectie en ontwikkeling

Goede werknemers leveren veel meer op dan gemiddeld. Investeren in goede mensen betaalt zich dus snel terug. In kwaliteit, in resultaten en vaak ook in minder gedoe.

Goede sollicitanten verwachten dan wel een professioneel werving- en selectieproces. De ervaring leert dat daarbij gemakkelijk winst te behalen valt door extra aandacht te besteden aan een aantal onderdelen in het selectieproces. Daarom in deze blog 5 tips om beter personeel te selecteren voor jouw organisatie.

1. Maak het plaatje helder

Neem de tijd om na te denken over de vraag: wat voor iemand heb ik eigenlijk echt nodig? Wat moet deze nieuwe werknemer gaan realiseren? Binnen welke context moet ‘ie dat gaan doen? En wat voor vaardigheden en competenties heeft hij daarvoor nodig? Wat vaak geweldig helpt om dit plaatje scherp te krijgen is de volgende gedachte-oefening: wat doen de écht goede presteerders in mijn organisatie nou anders dan de gemiddelde? Wat maakt het verschil?

2. Vis in de goede vijvers

Gebruik de juiste kanalen om die mensen te vinden die in je plaatje passen. Soms moet je die goede kandidaat ‘los weken’ van zijn huidige functie. De beste kandidaten kijken vaak niet naar vacatures want zij hebben al een goede baan. Die moet je dus actief benaderen. Grote kans echter dat de ideale kandidaat wel actief is op social media zoals LinkedIn, Facebook en Twitter. De kunst is om verschillende wervingskanalen slim te combineren.

“Goede mensen vang je met ….. goede mensen!”

3. Selectiecommissie: kijk door ‘dezelfde bril’

Kent u dat? Een commissie waarin de leden allemaal hun eigen idee hebben van de ‘juiste kandidaat’? Deel het ‘plaatje’ dus met de mensen die gaan selecteren. Natuurlijk hebben die commissieleden ook de vaardigheid om er in een gesprek achter te komen welke kandidaat het best in dat plaatje past. Een korte training in de STAR techniek (Situatie, Taak, Actie, Resultaat) en oefenen met LSD (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen) levert onmiddellijk resultaat.

Het samenstellen van zo’n commissie vraagt ook aandacht. Wie moeten daaraan deelnemen? Leidend principe moet in ieder geval zijn: kwaliteit. Een goede voorbereiding is hier het halve werk!

4. Breng de G-factor in kaart

Een professioneel selectieproces is natuurlijk meer dan het voeren van een goed gesprek. Hoe goed we dat ook doen, we ontkomen niet aan eerste indrukken en andere menselijke beoordelingsfouten. De inzet van assessments in de vorm van (online) tests en vragenlijsten voegt aantoonbaar waarde toe. Hoewel onze selectiebeslissingen nooit perfect zijn, weten we intussen wel dat vooral intelligentietests (‘General Intelligence’ oftewel de G-factor) krachtige voorspellers zijn. Hoe complexer de functie hoe belangrijker ‘snapvermogen’ is. Op de voet gevolgd door moderne persoonlijkheidsvragenlijsten. Natuurlijk onder voorwaarde dat die valide en betrouwbaar zijn.

5. De mate van professionaliteit is af te meten aan de ervaring van afgewezen kandidaten

Natuurlijk is het altijd waardeloos om afgewezen te worden. In een goede procedure hebben ook deze sollicitanten toch wat meegekregen. Aandacht voor hun emotie, maar vooral ook goede en eerlijke feedback op hun presentatie waar ze hun voordeel mee kunnen doen. Daarmee worden deze afgewezenen soms toch ambassadeur van uw organisatie!

Goede werknemers binnenhalen blijkt veel beter te lukken met een professioneel werving- en selectieproces met professionele selecteurs. Wij hebben de ervaring dat met bovenstaande tips het rendement van personeelsselectie aantoonbaar verbetert. Door goed na te denken over het gewenste profiel, systematisch te werken en door selecteurs uit te rusten met de benodigde vaardigheden kunnen er snel grote stappen worden gemaakt.

En natuurlijk geldt hier het adagium: goede mensen vang je met ….. goede mensen!

De auteur van deze blog: Sjoerd Molenaar

Begonnen als adviseur bij Psychotechniek (later SHL), waar hij de fijne kneepjes van de psychometrie leerde en zich vooral met assessment en development bezig hield is Sjoerd nu adviseur bij BeteoR. Sjoerd houdt zich bij BeteoR voornamelijk bezig met organisatieontwikkeling en leiderschapsprogramma’s.