Elke school heeft haar eigen cultuur en werkwijze, maar wat onderscheidt scholen waar docenten zich écht verbonden voelen? Een krachtige, gedeelde visie blijkt hierin een cruciale rol te spelen. Als schoolleiders werken aan een visie die niet alleen theoretisch sterk is, maar ook praktisch uitvoerbaar, kunnen ze een omgeving creëren waarin docenten zich gesteund en betrokken voelen. In deze blog deel ik wetenschappelijke inzichten, praktijkvoorbeelden en ervaringen van docenten en schoolleiders die aantonen hoe een sterke schoolvisie een positief verschil maakt.
Inhoudsopgave
Verschil tussen scholen
Ook vond ik een positieve relatie tussen het hebben van een gedeelde schoolvisie en betrokkenheid van docenten. Als mijn oud-collega Willy op een school had gewerkt met een heldere, door het docententeam gedeelde visie, was het idee “ik kan niks anders” er wellicht niet geweest.
Inzichten uit de wetenschap
Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dus het belang van een gedeelde visie op de werkbeleving van docenten. Docenten voelen zich meer verbonden met hun werk als zij zich kunnen identificeren met de kernwaarden van hun school. Een heldere schoolvisie zorgt voor meer betrokkenheid en motivatie, wat ook de samenwerking en professionalisering tussen docenten bevordert. Dit betekent dat schoolleiders niet alleen een visie moeten ontwikkelen, maar dat die visie ook breed gedragen moet worden door alle medewerkers
Quotes van docenten: hoe visie de praktijk beïnvloedt
Visie vertalen naar concrete acties
Een visie die alleen op papier bestaat, zal weinig impact hebben. Om echt effectief te zijn, moet een schoolvisie worden vertaald naar de dagelijkse praktijk. Scholen die hun visie helder vertalen naar concrete doelen en acties, zoals pedagogische routines, blijken succesvoller in het behouden van betrokken docenten.
Daarom is het essentieel dat schoolleiders en teams regelmatig tijd inplannen om samen te werken aan de uitvoering van hun visie, bijvoorbeeld in de vorm van intervisies, feedbacksessies en gezamenlijke ontwikkelprojecten.
Door deze concrete acties wordt de visie levend, en voelen docenten dat ze samen werken aan een gemeenschappelijk doel. Zij zullen al snel ervaren dat deze aanpak niet alleen hun betrokkenheid vergroot, maar ook hun professionele ontwikkeling stimuleert.
Hoe Beteor helpt bij het ontwikkelen van een krachtige schoolvisie
Bij Beteor werken we dagelijks aan het ondersteunen van scholen bij het ontwikkelen en implementeren van een heldere schoolvisie. Met mijn achtergrond als onderwijswetenschapper begrijp ik hoe belangrijk een gedeelde visie is voor de werkbeleving van docenten. Samen met mijn collega’s, die een achtergrond hebben in organisatiepsychologie, zetten we onze expertise in om schoolleiders en teams te begeleiden bij dit proces.
In onze opleiding Onderwijskundig Leiderschap helpen we schoolleiders om hun onderwijskundige basis te versterken en een visie te ontwikkelen die daadwerkelijk leidt tot beter onderwijs. We gebruiken hierbij inzichten uit mijn promotieonderzoek en combineren deze met praktische tools en methodieken. Ons doel is dat schoolleiders na deze opleiding in staat zijn om met hun team een krachtige, gedragen visie te ontwikkelen en te vertalen naar de praktijk.
Wil je verder praten over het belang van een gedeelde visie?
De wereld om ons heen verandert razendsnel. Maar wat betekenen deze ontwikkelingen voor jou? En hoe kun je erop inspelen? Blijf op de hoogte van de nieuwste inzichten en je ontvangt elk kwartaal de Beteor inspiratiebrief »