Op de locatie Holz van het Beroepscollege Parkstad Limburg volgen zo’n 266 leerlingen vmbo-onderwijs. Kleinschalig, transparant en veilig: op deze schoollocatie is er veel aandacht voor het individuele kind. Holz creëert meer kansengelijkheid voor de leerlingen door te zorgen voor een zachte landing bij de overstap vanuit de basisschool. ‘De Grote Oversteek’ een beetje kleiner maken. Hoe doen ze dat?
Ralph Cobben, teamleider onderbouw, vertelt: “We slaan een brug tussen het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs en laten de kinderen zachtjes oversteken. Dat doen we door ze te laten starten in een vertrouwde omgeving met elementen die ze herkennen uit de basisschool.”
Zelf keuzes leren maken
Leerlingen werken in de eerste jaren van hun schoolcarrière met een vast dagritme. Door te werken met een dag- en weekplanner met veel begeleidingsmomenten is er nauwelijks lesuitval. Leerlingen kunnen altijd verder werken en worden hierbij begeleid in de leeromgeving. Het resultaat? Meer flexibiliteit voor de leerling in het maken van eigen keuzes. Is het goed voor jou om vandaag meer tijd te besteden aan wiskunde? Dan kan dat! Zelf keuzes leren maken draagt bij aan motivatie en aan eigenaarschap. De ene leerling kan dit al beter dan de andere, school helpt de leerling hierbij.
Een prettige schoolervaring voor leerling en ouder
Leerlingen en ouders ervaren deze aanpak als prettig. Leerlingen voelen zich veilig en komen graag naar school: dat is een fantastisch effect. “Door de begeleiding vanuit de basisschool voort te zetten, voelt een leerling vertrouwen. Onze leerlingen nemen een vaste persoon uit hun leven mee naar hier’, zegt Brenda Houben, ondersteuningscoördinator bij Holz. “Dat is voor de leerling, de ouders, onze school én voor de begeleider heel prettig.”
“We slaan een brug tussen het primair onderwijs en het voortgezet onderwijs en laten de kinderen zachtjes oversteken.” – Ralph Cobben (Beroepscollege Parkstad Holz)
Creëer een vertrouwde en veilige schoolomgeving
Een zachte landing bij de overstap van basisschool naar middelbare school: hoe pak je dat aan?
Holz heeft 5 hands-on tips voor je:
- Leerlingen krijgen les in een eigen klaslokaal
- Er gaat geen bel: de docenten houden de tijd in de gaten
- Leerlingen krijgen elke dag les van 9-15 uur: geen rooster
- Begeleidingslijnen lopen door: de vaste begeleider groeit mee met de leerlingen
- 20 tot 25% van de tijd is contacttijd met de mentor
Geïnteresseerd in kansengelijkheid in het onderwijs?
Ga in dialoog over kansengelijkheid in het onderwijs op het Frank Lambriks Symposium op 21 september 2022!