Frank Lambriks symposium 2024: (Be)sturen met lef!

Vergroot jouw impact op het onderwijs! We nodigen je uit voor woensdag 6 november 2024 voor een inspirerende dag die volledig in het teken staat van onderwijsvernieuwing, tijdens het derde Frank Lambriks Symposium. Het thema van dit jaar, “(Be)sturen met lef! Onvoorwaardelijk inzetten op de bedoeling van het onderwijs“, daagt ons uit om de essentie van onze rollen binnen het onderwijs te heroverwegen. Wat betekent dat voor jouw werk als bestuurder, schoolleider, toezichthouder en leraar?

Het symposium is een kans om je professionele ontwikkeling te bevorderen, beleidsveranderingen te beïnvloeden en leiderschap te ervaren. Laat je inspireren door sprekers over (be)sturen met moed, dompel je onder in workshops met good (en bad) practices over getoond lef in het onderwijs, discussieer met andere mensen uit het werkveld en breng meningen en perspectieven van leerlingen, docenten, schoolleiders en bestuurders bij elkaar.  

Ter ere van het gedachtegoed van Frank Lambriks, een ware pionier in onderwijsinnovatie, biedt het symposium een platform om te leren, te discussiëren en te ontdekken hoe we met moed en toewijding het onderwijs kunnen vormgeven.  

Toegang is volledig gratis. Meld je alvast aan via onderstaande interesselijst om op de hoogte te blijven van het openen van de inschrijvingen.

Voor wie is dit symposium?

Het Frank Lambriks symposium is speciaal ontworpen voor onderwijsprofessionals, beleidsmakers, HR- en ontwikkelingsprofessionals, onderwijsadviseurs, studenten en academici, en bestuurders en management van onderwijsinstellingen. Het biedt diepgaande inzichten, netwerkmogelijkheden met experts, en praktische handvatten voor iedereen die betrokken is bij het vormgeven van de toekomst van onderwijs.

Wat kan je verwachten?

  • Diepgaande inzichten: ontdek de kern van onderwijsinnovatie en hoe je met lef kunt sturen op de echte bedoeling van onderwijs.
  • Netwerkmogelijkheden: verbind met gelijkgestemden en experts die jouw passie voor onderwijs delen. Ons symposium biedt een unieke kans om ervaringen uit te wisselen en samen te werken aan de toekomst van onderwijs.
  • Praktische handvatten: neem concrete strategieën en ideeën mee terug naar je werkplek, klaar om direct toe te passen.

Praktische informatie

Datum: Woensdag 6 november 2024

Inloop: 14:00 uur

Start: 14.30 uur

Eind: 19:30 uur

Toegang: We hanteren geen toegangsprijs. Maar als je je inschrijft, rekenen wij op je komst en wordt er voor je ingekocht. 

Locatie

Landstede Mbo Zwolle
Dokterspad 2
8025AW Zwolle

Landstede Groep

Programma 

  • 14:30-14:50 uur Opening
  • 14:50-15:20 uur Hartger Wassink over ‘Besturen met moed en wijsheid’
  • 15:30-16:30 uur Workshop ronde 1, voorbeelden van getoond lef in het onderwijs
  • 16:30-17:00 uur Pauze
  • 17:00-18:00 uur Workshop ronde 2, voorbeelden van getoond lef in het onderwijs
  • 18:10-18:30 uur Henk Hagoort 
  • 18:30-18:45 uur Afsluiting
  • 18:45-19:30 uur Netwerkborrel en broodje

Keynote spreker 1: Governance-expert Hartger Wassink

Bestuurlijke wijsheid – Het lef een antwoord te geven

De maatschappij vraagt veel van onderwijs en andere maatschappelijke instellingen. De opgave lijkt te groot. Zo groot, dat de teleurstelling al bijna ingebakken is. Bestuurders en hun toezichthouders liggen dan ook onder vuur.

Maar het terugspelen van de bal naar de maatschappij zou te makkelijk zijn. We leven in een tijd waarin vaste waarden op drift zijn geraakt. Velen zoeken naar nieuw houvast en hopen dat onderwijs als pijler onder onze open, democratische samenleving die kan bieden. Dat dat allerlei verwachtingen oplevert, vaak tegenstrijdig, is een gegeven.


Het is juist de opdracht van bestuurders om in die complexiteit en diversiteit een antwoord te geven. Ver-antwoord-ing, in reactie op de vragen die de maatschappij bij het onderwijs neerlegt. Maar verantwoording is spannend. Dat vraagt lef. Niet de lef van de branie en de overmoed. Eerder lef als wijsheid, als ‘goede moed’, om in dialoog onzekerheid en pluriformiteit de ruimte te geven.


Het gaat om vertrouwen in een ontwikkeling, in plaats van de zekerheid van resultaat. Dat vertrouwen kunnen bestuurders alleen winnen, als ze zichzelf laten zien. Dat is de echte opgave.

Hartger Wassink

Keynote spreker 2: Henk Hagoort

Over de muur, kom je er met moed alleen?

De bedoeling van het onderwijs wordt niet alleen binnen de muren van de school vormgegeven. Effectief zijn in de bedoeling vraagt ook om samenwerking tussen scholen. Een aantal vraagstukken zoals het eerlijker verdelen van het lerarentekort, kansenongelijkheid en segregatie of een dekkend aanbod kun je niet als enkele school oplossen.

Tegelijk zijn scholen ook concurrenten van elkaar. Het vraagt dan om moed van schoolleiders, bestuurders en toezichthouders om het eigen belang ondergeschikt te maken aan de collectieve verantwoordelijkheid. Hoe doe je dat? Maar ook: kom je er wel met moed alleen of is er meer nodig?

Henk Hagoort

Workshops

Workshop 1: ‘Geroosterd’ – Paul Slegers (Voormalig lid cvb SOML en toezichthouder)

Workshop 2: Onderwijs in labs – Roel Akkerman (Summa Automotive (Summa College, MBO))

Workshop 3: De bedoeling van het onderwijs: wat we kunnen leren van Gordon Ramsay – Ester Moraal

Workshop 4: De reis van de Held – Linda Toonen

Workshop 5: Brainport komt naar je toe – Paul Hulshoff (Projectleider Onderwijs bij Brainport Development)

Workshop 6: (Onderwijs)kundig eigenaarschap – Jochem Goedhals (Fontys Pulsed)

Workshop 7: Hereik de school – Frank van der Ende

Workshop 8: College Tour met Jos Kusters (Bestuurder OMO)

Workshop 9: Een reguliere school voor speciale leerlingen – Corinne Sebregts, rector en Thijs van der Heijden, teamleider (Helder, Parmant Scholen)

Workshop 10: M&M’s in het onderwijs? – Anne Bergsma (Columnist Van 12 tot 18 en Onderwijsinspecteur)

Workshop 11: Het schijnhuwelijk tussen onderwijskundig beleid en het klaslokaal – Rick Steur ((Onderwijs)adviseur en voormalig onderwijsinspecteur)

Workshop 12: College Tour met Hartger Wassink 

Workshop 13: Agora, Toen en nu – in gesprek met Jan Fasen (mede-grondlegger van de eerste Agora-school in Roermond), Tim Slot (docent van eerste uur) en Kees Hoefnagel (oud-voorzitter CvB)

Schrijf je in voor de interesselijst

De officiële inschrijving opent binnenkort en er is slechts een beperkt aantal kaarten beschikbaar. Meld je nu alvast aan voor onze interesselijst om als eerste op de hoogte te zijn en verzeker jezelf van een plek bij dit niet te missen symposium. Deze interesse is dus nog niet je definitieve aanmelding, maar je krijgt wel als eerste de gelegenheid om een gratis ticket te halen.

Laat deze kans niet voorbijgaan om deel uit te maken van een beweging die het onderwijs met lef en liefde bestuurt. Wij kijken ernaar uit je te verwelkomen en samen de toekomst van onderwijs vorm te geven.

Interesselijst Frank Lambriks Symposium 2024

Inschrijven Frank Lambriks Symposium 2024

Terugblik op het Frank Lambriks Symposium 2023

Beteor houdt het gedachtegoed van geliefde oud-collega Frank Lambriks levend door een jaarlijks symposium over de bedoeling van het onderwijs. 

Het tweede symposium gehouden op 20 september 2023 met het thema: het lerarentekort als kans zien was een groot succes!

Benieuwd naar een sfeerimpressie? Bekijk de aftermovie via onderstaande knop.