Deze ‘zachte vaardigheden’ blijken steeds vaker een must-have om succesvol te zijn, vooral voor technische experts met een coördinerende rol. Zoals projectleiders of systeemarchitecten. Daarnaast vragen internationale en online samenwerkingen steeds meer om communicatieve vaardigheden. In deze blog lees je hoe soft skills een cruciale rol spelen in de tech-wereld en hoe ze een groot verschil kunnen maken.
De kracht van tech-mensen
Tech-people; daar willen we er meer van! Zij zijn ontzettend gedreven en volledig gefocust op de allernieuwste hightech ontwikkelingen. Deze professionals zijn vaak erg goed in hun vakgebied, maar kunnen nóg meer uit hun krachten halen. Hoe? Door zich te verdiepen in soft skills.
Veel tech-experts passen in het persoonlijkheidsprofiel dat een voorkeur heeft voor taakgerichtheid gecombineerd met een meer introverte houding. Ze bijten zich vast in ieder vraagstuk, hoe complex ook. Ze verdiepen zich in alle details van hun vakgebied dat zich soms letterlijk op de vierkante millimeter afspeelt.
Zie het maar als moderne versies van wat we vroeger al Willie Wortels noemden. Tegenwoordig is ‘nerds’ de bekende geuzennaam. Dit profiel betekent dat zij vaak minder aandacht besteden aan het menselijke aspect. Samenwerken. Verbinding maken. Helder communiceren. Een boodschap goed proberen over te brengen zodat de ontvanger hem ook echt kan begrijpen.
“Ik heb het helemaal uitgezocht en zo zit het.” Technici zijn in de regel niet zo bezig met hoe anderen zich erbij voelen en hoe hun boodschap overkomt. Dat is allemaal niet zo erg, als alle collega’s ook helemaal in dat vakgebied zitten, maar als je taak of rol breder wordt dan is gelijk krijgen belangrijker dan gelijk hebben! Daarmee worden soft skills essentieel voor technici die teamleider worden, een groot project mogen gaan leiden of met klantcontact te maken krijgen.
Mark Haans, adviseur Beteor, sprak onlangs een systeemarchitect die vertelde: “Ik ben eigenlijk knalblauw. Ik ben het gelukkigst als je mij in een kamertje zet met een probleem dat ik kan oplossen. Maar ik heb geleerd dat wanneer ik effectief wil zijn in mijn rol, ik 80% bezig moet zijn met het managen van relaties. Zoals marketingmanagers als een engineer laten denken, en andersom. Ik moet mezelf verdiepen in wie ik allemaal om tafel heb zitten. Welke functies en belangen zij hebben. Wat die mensen nodig hebben van dit programma. En vervolgens moet ik de brug slaan tussen al die belangen. Daarnaast heb ik contact met wel honderd technici die in deelprojecten werken aan de details. Goede communicatie is daarom onmisbaar.”
Voor blijvend succes is dus meer nodig dan technische kennis. Veel tech-experts hebben de neiging om zich te richten op de inhoud, de woorden die op papier staan of uitgesproken worden. Maar er spelen meer dingen mee. Zoals de context. Denk aan het verschil van functie of de ervaring die iemand meebrengt. Als je je daarvan bewust bent, kun je effectiever optreden, beter sturen en meer invloed hebben.
Maar ook lichaamshouding en non-verbale communicatie spelen een rol. Hoogleraar psychologie Albert Mehrabian introduceerde niet voor niets de 7%-38%-55%- regel. Woorden zijn maar voor 7% verantwoordelijk voor het overbrengen van een boodschap, de intonatie 38% en de lichaamstaal 55%. Meer hierover lees je hier, inclusief een gezonde portie relativering.
Deze soft skills zijn onmisbaar
Oké, soft skills zijn dus belangrijk. Maar over welke vaardigheden hebben we het dan precies? We benoemen hier de drie belangrijkste.
- Effectief communiceren
Hoe komt mijn bericht over? Dat is een belangrijke vraag als je een boodschap wil overbrengen. Aan een collega, klant of team. Door niet alleen te focussen op de inhoud van die boodschap, maar ook op hoe deze overkomt en wordt ontvangen, kun je effectiever communiceren. Daarbij horen de geijkte gesprekstechnieken: luisteren, samenvatten en doorvragen.
Maar ook de kunde om open vragen te stellen zodat je zeker weet dat je de ander begrijpt én de ander zich ook gehoord voelt. Daarnaast is het verstandig om van jezelf te weten hoe je non-verbaal overkomt en hoe dit de boodschap kan versterken óf helemaal kan afbreken. Ook het non-verbale gedrag van de ander meenemen in het ‘luisteren’ en hier iets mee doen is belangrijk.
Kortom: in de tech-branche is effectieve communicatie van onschatbare waarde. Soft skills zoals heldere communicatie, rapportages en effectieve samenwerking verbeteren niet alleen teamprestaties, maar dragen ook bij aan succesvolle projecten.
- Stakeholdermanagement
Je hebt een specifieke architectenrol. Of je bent teamleider. Je overziet heel goed de technische aspecten. Je bent bezig met de techniek van morgen. Dat vraagt om passie voor de waarheid, details en elektronica of software. Maar dat kun je niet alleen. Tech-projecten zijn zelden een eenmanszaak. Het vermogen om in teams te werken, conflicten op te lossen en diverse perspectieven te omarmen, is van vitaal belang voor het behalen van duurzame resultaten in de hightech-markt.
Het is dus belangrijk om alle stakeholders te betrekken en vooral ook om ieders belang te kennen. Wat zijn dat voor type mensen, wat willen ze bereiken, welke belangen hebben ze? Collega’s, teamleden, marketing- en salesteams. Je schakelt tussen iedere stakeholder en het bijbehorende belang en je probeert actief bruggen te slaan. Ook de klant staat als belangrijke stakeholder centraal in veel tech-ondernemingen. Het vermogen om de behoeften van klanten écht te begrijpen en empathisch te reageren, draagt bij aan het succes van producten en diensten.
- Leiderschap
Leiderschap en persoonlijke ontwikkeling zijn soft skills die technische professionals kunnen helpen groeien in hun carrière. Het vermogen om anderen te inspireren en persoonlijke groei na te streven, is waardevol. Daarbij is het van belang dat je weet wat er speelt op de werkvloer, hoe de contacten onderling zijn maar ook dat je weet hoe je een inspirerende presentatie geeft en een verhaal vertelt.
De rode draad van deze soft skill: mensen serieus nemen door echt contact te maken, zodat ze zich gehoord voelen. Dus niet alleen zelf een verhaal vertellen, zonder contact en dialoog. Dan schiet je je doel voorbij. Wat dan wel? Oogcontact maken, kijken naar die ander en letten op non-verbale signalen. Luistert de ontvanger nog, kan ie het volgen, heeft ie een vraag? Door je boodschap op een inspirerende manier te vertellen, goed op te letten hoe je publiek reageert én checkvragen te stellen, maak je echt contact. En dat gaat je helpen!
Voorbeelden uit de praktijk
Hoe en waar zet je deze soft skills dan in? Als je als engineer in een team van experts werkt, zijn deze vaardigheden weliswaar minder hard nodig, maar kunnen nog steeds enorm helpen. Naarmate je groeit in je loopbaan en er taken bijkomen zoals coördineren en aansturen, is het onontbeerlijk. Dan gaat het niet meer om gelijk hebben, maar om gelijk krijgen.
Een voorbeeld. Technici denken vaak ‘als we nog 3 maanden wachten met lanceren, kunnen we deze feature er nog bij doen, dan hebben we echt een topproduct.’ Terwijl Sales zegt ‘we wachten niet langer, anders brengt een concurrent dit product in de markt en zijn we te laat.’ Als systeemarchitect speel je een belangrijke, neutrale rol in het midden. Op een elegante en niet dwingende manier weet je alle partijen bij elkaar te krijgen en te houden. Dat vraagt om overtuigingskracht. Als je jouw technische expertise weet te combineren met soft skills ben je supereffectief.
Ook binnen teams zijn soft skills van toegevoegde waarde. Bijvoorbeeld als je een projectteam aanstuurt met meerdere culturen. Wie zitten er in mijn team? Wat betekent dat als we samenwerken? Hoe gaat dat? Door daar aandacht voor te hebben, verhoog je de teameffectiviteit. Dus; niet alleen maar focussen op het afvinken van onderwerpen op de actiepuntenlijst.
Kortom; stel je bent een systeemarchitect dan heb je een overkoepelende rol waarbij je bezig bent met de techniek, maar ook met marketing, sales en management. Je werkt een stuk effectiever als je snapt hoe processen tussen mensen werken en hoe je dit effectief kan beïnvloeden: eerst contact hebben en vertrouwen laten groeien, voordat je de inhoud inschiet. Eerst het gezamenlijke doel vaststellen met elkaar! Daarna zorgen dat iedereen zich gehoord en serieus genomen voelt.
Voordelen die je écht merkt
Wat zijn nou voordelen van werken aan soft skills, die je ook écht merkt? Dat zijn er meerdere. We sommen de belangrijkste op.
· Teams werken effectiever
· Het gevoel in de groep is fijner
· Persoonlijke groei
· Mensen hebben meer vertrouwen
· Collega’s vinden elkaar sneller
· Minder irritatie en miscommunicatie
· Betere prestaties
· Meer invloed en meer controle op het proces
· ‘Zelfs thuis gaan dingen beter!’, aldus een cursist
We kunnen wel stellen dat soft skills geen secundaire vaardigheden zijn in de tech-industrie. Ze zijn essentieel voor het bereiken van succes, het bevorderen van innovatie en het ondersteunen van persoonlijke groei. Door aandacht te besteden aan deze vaardigheden, kunnen tech-professionals zich onderscheiden in een concurrerende markt en bijdragen aan het succes van jouw organisatie.
Investeer in mensen
In vrijwel iedere organisatie zijn de kosten voor de factor ‘mens’ het grootst. Mensen hebben een enorme invloed op de kwaliteit van jouw product en dienst, en op hoe succesvol je bent in de markt. Hoe snel je de innovatie gereed hebt en hoe goed je dit product in de markt weet te zetten. Zorg er daarom voor dat jouw belangrijkste kostenpost zo effectief mogelijk werkt. Investeer in de duurste factor van je organisatie: de menselijke factor!
Soft skills zijn aan te leren!
Aan de slag dus met een betere teamdynamiek, communicatie en projectresultaten. Is het moeilijk om dit te leren, die soft skills? “Nee”, zegt Ernie Baelde, Beteor-adviseur. “Het is vaak niet het natuurlijke gedrag van tech-people, maar je kunt deze soft skills zeker verder ontwikkelen. Dit gaat in kleine stapjes. Bijvoorbeeld door het doen van rollenspellen. We zien dat technische mensen daar zeker voor openstaan. In het begin wat aarzelend, maar op het eind positief. Ze zien de voordelen al snel in. Dan vinden ze dat dit vaker herhaald moet worden of dat iedereen zo’n programma zou moeten volgen.”
Een reactie van een deelnemer aan een programma gericht op soft skills voor tech-mensen: “Ik merk nu dat ik heel effectief ben, omdat ik 80% van mijn tijd bezig ben met de menselijke kant. Door te letten op communicatie en door te weten hoe mensen in de wedstrijd zitten.”
Wil je zelf alvast aan de slag? Vraag dan eens aan collega’s waarmee je samenwerkt welke tips zij voor jou hebben op dit vlak. Dat kan iedereen meteen doen. Of vraag aan de ander, in de relatie die jullie hebben, wat je kunt doen om die te verbeteren. Of wat diegene van jou nodig heeft zodat die collega kan floreren in zijn of haar functie. Vraag dan vooral door op inhoud en proces!
De drive van Beteor
Beteor is er onder meer voor de hightech industriesector: we hebben onze wortels hier liggen en kennen de sector als onze broekzak. Ontstaan vanuit Phillips hebben we nog steeds die liefde voor tech-experts. We weten hoe het is om te werken met hoogopgeleide, technische mensen. Wij snappen waarmee zij iedere dag bezig zijn en hoe die technische wereld werkt. We willen ze zo graag dat bredere perspectief geven. Een stapje verder helpen. Daarom staan wij voor tech-experts klaar met hands-on ondersteuning op het gebied van organisatie-, team en persoonlijke ontwikkeling. We verzorgen coaching, trainingen en rollenspellen. Maar ook organiseren we maatwerkprogramma’s om ervoor te zorgen dat tech-people stappen zetten op het gebied van soft skills.