Nieuwe opleiding: Kickstart tot onderwijsinnovator

‘Laat docenten aan de slag gaan met onderwijsontwerp!’

Eerlijk is eerlijk; het onderwijs staat voor grote uitdagingen. Schoolleiders en docenten weten dat ze daarmee iets moeten, maar hoe pak je dat aan? Docenten zijn vakmensen die veel voor de klas staan. Wat als we hen eens de juiste kennis en tools in handen geven, om naast het lesgeven ook met onderwijsontwerp aan de slag te gaan? Dan krijg je een gouden combinatie. “Het verrijkt het werk van leerkrachten én verbetert de kwaliteit van onderwijs”, aldus Niels Roelofs, onderwijsadviseur bij Beteor.

Niels kent de kneepjes van het vak. Na jarenlang lesgeven en innoveren te combineren, is hij overgestapt naar onderwijsinnovatie en advies. “Ik zie veel kansen om het onderwijs beter, waardevoller en mooier te maken. De vier muren van de klas werden voor mij te klein, ik wilde meer innovatieve dingen doen en het onderwijs vernieuwen. Vanuit mijn eigen ervaring vind ik het leuk om teams van A naar B te brengen.”

In iedere docent schuilt een ontwerper

Ideeën genoeg. Op iedere school zijn docenten die zien dat het anders kan. Omdat het beter moet of mooier kan. Alleen waar vinden zij de tijd om hiermee aan de slag te gaan? En hoe gaan ze de strijd aan, die daar nou eenmaal bij komt kijken, om door te pakken? Door eens vier dagen buiten de bekende kaders te treden, volgens Niels.

Eigenlijk zou iedere schoolleider leerkrachten de kans moeten geven een paar dagen in de ‘onderwijsontwerp-bubbel’ te gaan zitten. Collega’s ontmoeten. Zich laten inspireren. Bouwen aan goed onderwijs én leren hoe je ervoor zorgt dat dit ook uitgevoerd kan worden. Identificeer de potentiële kartrekkers op jouw school. Geef ze de ruimte en kickstart de innovatie breder binnen jullie onderwijs. Jouw vakmensen weten waar goed onderwijs om draait. Daarom is het zo krachtig om hen met vernieuwing aan de slag te laten gaan. Dit kan niet alleen van bovenaf.

Leg het ontwerpend vermogen dus in de primaire laag van je schoolorganisatie, is het devies. Goed lesgeven kunnen docenten al, maar verrijk het werk door ze met onderwijsontwerp aan de slag te laten gaan. Dat kan ook nog eens een bindend effect hebben, wat in deze tijden van arbeidskrapte een extra voordeel is.

Niet alleen leuker en sexyer

Lerarentekort. Leerlingenkrimp. Uitdagende 21st century skills. Kansenongelijkheid. Onderwijsontwerp gaat niet alleen om het onderwijs leuk en sexyer maken, maar ook om deze actuele vraagstukken eens stevig beet te pakken. ‘We hebben een probleem en moeten dit oplossen.’ Dat betekent de autoklep opendoen, de motor bekijken en zien hoe die machine beter kan gaan lopen.

 “Hoe meer onderwijsinnovators, hoe beter. Dan gaat er namelijk veel sterker onderwijs komen”
– adviseur Niels Roelofs –

Unieke opleiding ‘Kickstart tot onderwijsinnovator’

Al deze uitdagingen én kansen, zijn voor Beteor reden genoeg om hier een unieke opleiding voor te ontwikkelen. Een opleiding waarmee docenten kennis en tools in handen krijgen om met onderwijsinnovatie aan de slag te gaan. Sterker nog; als ze de deur uitlopen weten ze niet alleen precies wát ze willen veranderen, maar ook hóe ze dit succesvol kunnen implementeren.

Maar hoe ziet deze kickstart er dan uit? Deze duurt vier dagen, waarbij je aan de slag gaat met vier relevante thema’s:

 

  • Onderwijsontwerp
    Met de beproefde methode ‘design thinking’ verplaats je jezelf in leerlingen en bouw je een krachtig prototype onderwijsvorm, klaar om te testen.

  • Verandermanagement
    De ideale onderwijsvorm ligt op tafel: maar dan? Dan moet je aan de slag in de organisatie. Hier leer je het managen van de juiste randvoorwaarden én zorgen voor een duurzame kwaliteitsborging.

  • Persoonlijk innovatief leiderschap
    Starten met een innovatie is één ding, het volhouden is een tweede. Dat vraagt om een sterk staaltje leiderschap. Deelnemers leren hoe zij die kar trekken en blijven vooruitkomen.

  • Onderwijsinnovaties en trends
    De wereld verandert snel en er spelen altijd trends. Wat zijn kansen, bedreigingen en welke onderwijsinnovaties inspireren je? Even heerlijk out-of-the-box denken.

Niels: “Alle docenten zouden dit soort skills moeten hebben, daar wordt de onderwijswereld zoveel mooier van. Het zou zo sterk zijn als schoolleiders inzien dat daar het onderwijs én dus ook de leerlingen beter van worden. Als zij één of meerdere kartrekkers naar deze opleiding sturen, komen zij met een concreet product én plan terug.”

De reacties op dit soort trajecten zijn positief. Leerkrachten vinden het fijn om even uit de vaste omgeving te zijn en op een andere manier naar dezelfde situatie te kijken. Bovendien lopen ze de deur uit met een concreet product: een plan waarmee je meteen vooruit kan. En hierbij ligt de focus niet op de korte termijn, maar juist op de lange termijn. Een duurzame borging dus.

Aan de slag?

Worstel jij als schoolleider met de uitdagingen die je als een sneltrein op je ziet afkomen? Wil je met je school veranderen maar weet je niet hoe? Laat jouw team leerkrachten dan aan de slag gaan met onderwijsontwerp. Of je nu kiest voor een heel team of een individu; zorg dat jouw organisatie de juiste kennis en skills in huis haalt om antwoord te geven op actuele vraagstukken.

Wil je meer weten over de opleiding ‘Kickstart tot onderwijsinnovator’ of liever eerst advies? De ervaren adviseurs van Beteor staan voor je klaar. Zij kunnen jouw organisatie helpen in dit proces. “Hoe meer onderwijsinnovators, hoe beter. Dan gaat er namelijk veel sterker onderwijs komen”, sluit Niels af.

Niels Roelofs

Wil je innovatief aan de slag met organisatie- of teamontwikkeling? Neem contact op en ontdek samen met ons hoe je complexe vraagstukken vertaalt naar concrete, werkbare oplossingen!

Deel dit bericht op