Door in het bestaande curriculum tijd vrij te maken, creëert het Valuascollege extra ruimte in het rooster om talent-uren in te plannen. Leerlingen werken vanuit hun passie en worden gegroepeerd op hun talent. Dat stimuleert elkaar en de intrinsieke motivatie om een diploma te halen. Voeg daaraan toe de aandacht van bevlogen mensen die niet in hokjes denken en altijd op zoek zijn naar de ruimte en mogelijkheden en je hebt een kansrijk concept.
Het aanbod in de TOPklassen (Talent Ontwikkel Programma) van het Valuascollege breidde zich steeds verder uit: dans, musical, muziek en kunst. Bij de TOPklas Kunst ging Beteor op bezoek.
Leerlingen volgen er reguliere vakken, met daarnaast extra talenturen Kunst. Zo zijn zij per week 8-10 uur bezig met beeldende vakken. Dat kan leiden tot een vervolgopleiding in Kunst, maar dat hoeft zeker niet. Wat is wel het doel? Je passie vinden, jezelf leren kennen. Met plezier naar school gaan, leren omgaan met plannen en successen, maar ook met frustratie en tegenslag. Leren door te ervaren. Je een creatief denkproces aanleren, wat je in de toekomst, waar die je ook leidt, helpt.
Dat vraagt het loslaten van bestaande overtuigingen en roosters. Bewuste keuzes om het onderwijs anders in te richten. Op zoek gaan naar de mogelijkheden en een open mindset, eigenlijk precies dat alles wat je leerlingen aan wilt leren en wil voorleven.
Richard Wering, docent beeldende vakken:
“We denken allemaal in profielen, in niveaus, en och, laat dat toch eens een keertje los. Kleur buiten de lijntjes! Dat is echt het belangrijkste wat je kunt doen, oplossingen liggen altijd in dat wat je je niet bedenkt, dus experimenteer en probeer dingen uit!”
Geïnteresseerd in kansengelijkheid in het onderwijs?
Ga in dialoog over kansengelijkheid in het onderwijs op het Frank Lambriks Symposium op 21 september 2022!