Lerarentekort; zo selecteer je tóch de juiste docenten voor lange termijn

Het lerarentekort in Nederland is fors. Veel scholen lopen hier tegenaan. En het ziet ernaar uit dat daar voorlopig nog geen verandering in komt. Sjoerd Molenaar, adviseur bij Beteor, geeft zijn visie op dit issue én benoemt de grootste valkuil: te snel en ondoordacht iemand aannemen. Maar hoe selecteer je dan de juiste docent in deze tijd van krapte en waarop moet je letten? Dat lees je hier.

Ernstig en langdurend

Het lerarentekort is ernstig, zowel in het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. En helaas is het einde nog lang niet in zicht. De oorzaken zijn complex. Zo vinden veel mensen het beroep onaantrekkelijk, zijn er te weinig aanmeldingen op lerarenopleidingen en is er veel uitstroom, ook onder jongeren. “Dat is zorgelijk”, aldus Sjoerd. “Het heeft te maken met de werkdruk die zij ervaren, status en te weinig plezier beleven. Maar los daarvan zie je dit personeelstekort in alle beroepsgroepen, dus het is niet uniek voor het onderwijs.”

De grootste valkuil

Zomaar een blik leraren opentrekken, gaat helaas niet. Toch willen scholen iemand voor de klas hebben staan, logisch ook. De valkuil die op de loer ligt, is om maar snel iemand aan te nemen omdat je een medewerker nodig hebt. Daarbij wordt vaak water bij de wijn gedaan en dat is een risico. Want als die persoon na korte tijd weer uitstroomt, kun je weer opnieuw beginnen. Uiteindelijk kost het dan alleen maar meer tijd én geld om je personeelstekort op te lossen.

Neem de tijd

Hoe dan wel? “Neem toch de tijd vooraf”, is het advies van Sjoerd. “Breng heel goed in kaart waar iemands mogelijke ontwikkelingspunten nog zitten. Dat betekent dat je daarop kunt inspelen en mensen langer in huis kunt houden. Merk je dat iemand beter op een andere school past door een bepaalde voorkeur of affiniteit, dan kun je dat beter vooraf al ontdekken.”

Een écht goede voorbereiding

Een gedegen selectieproces heeft dus tijd nodig. Niet even tussen neus en lippen door, geen vluchtige gesprekken, maar een goede voorbereiding. Wat voor leraar willen we hebben? Welke elementen zijn voor ons van belang? En dan is het de kunst om de juiste vragen te stellen. Dat is niet altijd makkelijk. Daarom heeft Beteor de DocentenSelector in het leven geroepen.

DocentenSelector: een tool die helpt

Zoals benoemd is er veel uitstroom; mensen werken maar kort bij een school. Ze stromen wel in, maar ook heel snel weer uit. Medewerkers lopen een tijdje rond in een school om dan te ontdekken dat het niet bij ze past of dat het niet is wat ze zoeken. Dat is een hele dure vorm van assessment. Een grote investering die je snel weer kwijt bent.

Beter is om vooraf grondig te beoordelen: zou deze functie bij deze kandidaat kunnen passen? Hier helpt de DocentenSelector bij. Kandidaten vullen een persoonlijkheidsvragenlijst in. Hier halen we gedragsvoorkeuren uit. Bijvoorbeeld: wat vind je leuk, wat vind je minder leuk. Dit vertalen we naar een beroepsprofiel. Waaraan moet je voldoen om deze functie goed en met plezier te kunnen uitvoeren? Daarin maken we een match, met als uitkomst ‘dit zou een goede combi kunnen zijn’ of ‘er zitten net te veel haken en ogen aan’.

Naast deze analyse kun je met behulp van de tool goede gesprekken voeren met kandidaten. De vragenlijst geeft je input om de juiste STAR-vragen te stellen. Dit helpt je om een weloverwogen keuze te maken of iemand bij jouw school en de functie past. Interessant om in te zetten bij zij-instromers, maar zeker ook bij leraren die het beroep al hebben gekozen. Cv’s en werkervaring zijn namelijk niet altijd de beste voorspellers van succes. De context is veel belangrijker, net als wat iemand meeneemt zoals affiniteit en capaciteit.

Investeer slim!

Kortom: het aannemen van een leraar doe je niet voor een jaar, maar het liefst voor minimaal zes jaar. Dat is een flinke investering. Het loont om daar vooraf goed over na te denken. Dit instrument geeft je meer inzicht en meer kans op succes, omdat je in een vroeg stadium risico’s uitsluit. De moeite waard dus!

Sjoerd Molenaar

Begonnen als adviseur bij Psychotechniek (later SHL), waar hij de fijne kneepjes van de psychometrie leerde en zich vooral met assessment en development bezig hield is Sjoerd nu adviseur bij Beteor. Sjoerd houdt zich bij Beteor voornamelijk bezig met organisatieontwikkeling en leiderschapsprogramma’s.

Organisatieadvies

Begeleiding en advies om je organisatie verder te laten groeien en ontwikkelen? Kom in contact met de experts van Beteor! 

Deel dit bericht op