Het lerarentekort in Nederland is fors. Veel scholen lopen hier tegenaan. En het ziet ernaar uit dat daar voorlopig nog geen verandering in komt. Sjoerd Molenaar, adviseur bij Beteor, geeft zijn visie op dit issue én benoemt de grootste valkuil: te snel en ondoordacht iemand aannemen. Maar hoe selecteer je dan de juiste docent in deze tijd van krapte en waarop moet je letten? Dat lees je hier.
Ernstig en langdurend
Het lerarentekort is ernstig, zowel in het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. En helaas is het einde nog lang niet in zicht. De oorzaken zijn complex. Zo vinden veel mensen het beroep onaantrekkelijk, zijn er te weinig aanmeldingen op lerarenopleidingen en is er veel uitstroom, ook onder jongeren. “Dat is zorgelijk”, aldus Sjoerd. “Het heeft te maken met de werkdruk die zij ervaren, status en te weinig plezier beleven. Maar los daarvan zie je dit personeelstekort in alle beroepsgroepen, dus het is niet uniek voor het onderwijs.”
De grootste valkuil
Neem de tijd
Een écht goede voorbereiding
DocentenSelector: een tool die helpt
Zoals benoemd is er veel uitstroom; mensen werken maar kort bij een school. Ze stromen wel in, maar ook heel snel weer uit. Medewerkers lopen een tijdje rond in een school om dan te ontdekken dat het niet bij ze past of dat het niet is wat ze zoeken. Dat is een hele dure vorm van assessment. Een grote investering die je snel weer kwijt bent.
Beter is om vooraf grondig te beoordelen: zou deze functie bij deze kandidaat kunnen passen? Hier helpt de DocentenSelector bij. Kandidaten vullen een persoonlijkheidsvragenlijst in. Hier halen we gedragsvoorkeuren uit. Bijvoorbeeld: wat vind je leuk, wat vind je minder leuk. Dit vertalen we naar een beroepsprofiel. Waaraan moet je voldoen om deze functie goed en met plezier te kunnen uitvoeren? Daarin maken we een match, met als uitkomst ‘dit zou een goede combi kunnen zijn’ of ‘er zitten net te veel haken en ogen aan’.
Naast deze analyse kun je met behulp van de tool goede gesprekken voeren met kandidaten. De vragenlijst geeft je input om de juiste STAR-vragen te stellen. Dit helpt je om een weloverwogen keuze te maken of iemand bij jouw school en de functie past. Interessant om in te zetten bij zij-instromers, maar zeker ook bij leraren die het beroep al hebben gekozen. Cv’s en werkervaring zijn namelijk niet altijd de beste voorspellers van succes. De context is veel belangrijker, net als wat iemand meeneemt zoals affiniteit en capaciteit.