De kijker aan het woord: aan tafel met KRO-NCRV

Beteor organiseerde afgelopen maand een hele bijzondere Arenadialoog voor het tv-programma Binnenstebuiten. In de bekende arena-opstelling mochten kijkers van het dagelijkse programma van KRO-NCRV input geven aan de makers van Binnenstebuiten. Benieuwd welke suggesties ze hadden voor verdere ontwikkeling van het programma?

Tijdens deze Arenadialoog – of liever gezegd ‘Kijkersdialoog’-  was bijna de voltallige redactie aanwezig om eens naar de kijkers van het programma te luisteren, in plaats van andersom! De redactie reageerde enthousiast op deze sessie: “Heel erg leuk om kijkers zo tot in detail hun gevoel en mening te horen geven over Binnenstebuiten. Ook bijzonder om te merken hoeveel impact het programma heeft op hun dagelijkse leven, en dat terwijl de volledige redactie er omheen zat. Nooit verwacht dat mensen zo openhartig konden zijn in deze kwetsbare arena-opstelling.”

Bijzonder complimenteus én openhartig

Beteor mocht deze bijzondere editie van onze Arenadialogen voorzitten. Op basis van onze open vragen, beschreven de kijkers de eigen visie en kernwaarden van KRO-NCRV. De kijkers waren bijzonder complimenteus naar de bijna volledig aanwezige redactie. Een van de redactieleden benoemde dat deze bijeenkomst als een warm bad voelde: “Ik ga morgen weer extra geïnspireerd aan de slag. Deze avond benadrukt precies waarom het heel waardevol is wat we doen. Onze kijkers ervaren dat we bijdragen aan een samenleving waarin plek is voor iedereen en waarin we omkijken naar elkaar.” (Red. het motto van de KRO-NCRV).

 

Arenadialogen: een krachtige manier om feedback op te halen

Uit ervaring weten we bij Beteor dat een arenadialoog niet altijd uitpakt als een warm bad. Klanten en medewerkers zijn in sommige situaties buitengewoon kritisch. De arenavorm zorgt voor openhartigheid: het is mogelijk dat er tijdens een sessie zowel prettige als pijnlijke conclusies worden getrokken. Leiderschapsexpert John Kotter noemt dit soort processen “See feel change”: de meest krachtige manier om feedback letterlijk te ervaren. Dit is een alternatief op in de indirecte manier waarbij je een onderzoeksbureau feedback laat opvragen en een rapport laat opstellen. Dit noemt Kotter “Analysis think change”.

Mark Haans

Meer weten over de inzet van constructieve dialogen in het scherp krijgen van prioriteiten voor de toekomst én het creëren van draagvlak voor verandering? Neem contact op met Mark Haans. Bellen mag ook: 06 53 49 33 47.

Deel dit bericht op

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin