Interimmen; is het wat voor mij?

Er is steeds meer behoefte aan leidinggevenden in het onderwijs die tijdelijk het roer overnemen. Soms ter overbrugging van een periode waarin men op zoek is naar een opvolger, soms om specifieke expertise in te brengen en soms om de organisatie verder te helpen bij een knellend vraagstuk.
Interim-management in het onderwijs is dan ook een vak apart. Het is divers, inspirerend, uitdagend en veeleisend. Een vak waarin je als leidinggevende jouw ervaring, kennis en kunde in kunt zetten. Een vak waarin er altijd een specifieke opdracht ligt die in relatief korte tijd moet worden uitgevoerd.
In die relatief korte tijd een positieve en blijvende impact hebben op een organisatie is de kunst. Het vraagt snelheid van analyse en begrip, sociaal en machts-bekwaam handelen, organisatie- en daadkracht.

Ervaring als leidinggevende alleen is niet voldoende

Omdat er voor het interim werk andere voorwaarden, andere verwachtingen en andere dynamieken gelden, beidt ervaring als leidinggevende alleen niet de garantie dat je als interim-manager goed zal functioneren. Je bekleedt als interim-manager namelijk verschillende rollen tegelijkertijd; als persoon, als leidinggevende en als opdrachtnemer. En in alle drie deze rollen zijn er van buitenaf verschillende verwachtingen t.a.v. jou als interim-manager.

De verwachtingen per rol

Als persoon wordt van je verwacht dat je o.a. natuurlijk overwicht en evenwicht hebt, dat je besluitvaardig bent, inlevingsvermogen hebt en flexibel bent. Als leidinggevende moet je niet alleen kunnen sturen, motiveren en leiden, maar je ook bewust zijn van je omgeving, onderhandelingsvaardigheden bezitten en weerstand kunnen kanaliseren. Als opdrachtnemer is het belangrijk dat je nuchter kunt observeren en analyseren, probleemoplossend vermogen bezit, resultaatgericht kunt werken en samenhang in aanpak kunt bewaken.

Voldoe jij aan al deze verwachtingen?

Om te ontdekken of je aan al deze verwachtingen als persoon, leidinggevende en opdrachtnemer kunt voldoen, en dus of interimmen wat voor je is, is het belangrijk dat je een duidelijk interim profiel samenstelt. Zodat je een helder antwoord kunt geven op de vraag: ‘Wat past bij mij en in welke situaties ben ik het meest effectief in een organisatie?’
“Deelnemer Basis Opleiding Interim-Management 2017 – 2018: “De leergang graaft diep; dat kost tijd en energie en je krijgt daar driedubbel voor uitbetaald.”

De Basis Opleiding Interim-Management helpt je!

Lijkt het interim werk je wel wat? En heb je ervaring met leidinggeven in het onderwijs? Dan is de Basis Opleiding Interim-Management een uitgelezen kans om dit perspectief verder te onderzoeken.

Tijdens de Basis Opleiding Interim-Management ontdek je hoe het interim werk bij je past, welk interim werk bij je past, hoe ervaring verzilverd kan worden en waar het interim werk afwijkt van ‘regulier’ leidinggeven. Al deze aspecten komen aan de orde. Samen met andere startende interim-managers ga je op zoek naar antwoorden en stel je jouw interim profiel op. In jouw profiel heb je helder in kaart gebracht wat je te bieden hebt als interim leidinggevende en voor welke interim klussen je mogelijk de juiste kandidaat bent.

Bekijk de video over
de Basis Opleiding Interim-Management:

Dé opleiding voor leidinggevenden met ruime ervaring in het onderwijs die interim-manager willen worden of dat overwegen.
Beteor organisatieadvies
Video afspelen

Beteor Mens & Organisatie

Onze adviseurs helpen jou bij het tot een succes maken van veranderingen in jouw organisatie. Verken de mogelijkheden of neem direct contact op.

Aan de slag als interim-manager?

Maak gebruik van het grootste interim-netwerk dat er is en meld je nu aan bij Beteor en ga snel aan de slag!

Deel dit bericht op