Maximale betrokkenheid en eigenaarschap van medewerkers. Een ambitie waar veel managers naar streven en van dromen. Onlangs kreeg ik tijdens een kennismaking met het managementteam van een grote productieafdeling van een internationaal bedrijf de vraag: “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze operators op de vloer meer verantwoordelijkheid tonen voor hun dagelijkse werk en de gemaakte afspraken?”
Een oeroud probleem
Het vergroten van eigenaarschap bij medewerkers houdt managementdenkers al bezig sinds de jaren zestig, toen de afhankelijkheid van kwaliteit en inzet van medewerkers steeds crucialer werd. Verschillende principes en modellen zijn ontwikkeld om de inzet van mensen te optimaliseren, zoals Joint Optimization, arbeidsverbreding en zelfsturing.
De nieuwste benaderingen, zoals EX (employee centricity), benadrukken het belang van medewerkers in het productieproces en dienstverlening. Alle stromingen richten zich op hetzelfde doel: ‘hoe kunnen we de kwaliteit van het werk van medewerkers (die het product maken, de dienst leveren of service verlenen) optimaliseren zodat we onze belofte aan klanten waarmaken?’
Een simpele oplossing voor het vergroten van eigenaarschap
Het lijkt misschien een ingewikkeld probleem, maar de oplossing is eigenlijk vrij eenvoudig. Als we maar erkennen dat medewerkers gewone mensen zijn die reageren op hun omgeving. Onderzoeken naar de motivatie van medewerkers laten zien dat dit de cruciale factoren zijn in het vergroten van eigenaarschap:
- Geef medewerkers betekenisvol werk (in tegenstelling tot eentonig, repetitief werk). Het liefst met een relevant en duurzaam doel, zodat ze trots kunnen zijn op hetgeen ze bijdragen.
- Neem medewerkers serieus en luister echt naar ze.
- Betrek ze bij beslissingen die hen aangaan of invloed hebben op hun werk.
- Geef hen de (speel)ruimte, middelen en verantwoordelijkheid om zelfstandig in te kunnen grijpen bij verstoringen óf voor het aanbrengen van verbeteringen in het werkproces.
Tóch is het lastig
Zo krijg je het wél voor elkaar
Om deze vier simpele oplossingen voor eigenaarschap daadwerkelijk te implementeren, is een gebalanceerde en geleidelijke aanpak nodig. Alleen op basis van respect voor de huidige situatie kun je bouwen aan een nieuwe werkwijze. En kun je aan de slag met stapsgewijze veranderingen om een nieuwe cultuur en structuur te creëren volgens de vier oplossingen.
Zo krijgen medewerkers de kans om zich te ontwikkelen, om te groeien en de verandering te omarmen. Zodat ze er zélf voor kiezen. Het vergt tijd en geduld, maar de resultaten zijn de moeite waard!
Samen met ons ontdekken hoe eigenaarschap bij medewerkers te maximaliseren?
Bij verdere vragen of voor meer inzicht in eigenaarschap en hoe dit effectief in jouw organisatie kunt implementeren, staat ons team van ervaren organisatieadviseurs klaar om je te ondersteunen. Beteor biedt maatwerkadvies en praktische strategieën die zijn afgestemd op jouw specifieke situatie en doelstellingen.