Maximaal eigenaarschap bij medewerkers: zo krijg je dat voor elkaar

Maximale betrokkenheid en eigenaarschap van medewerkers. Een ambitie waar veel managers naar streven en van dromen. Onlangs kreeg ik tijdens een kennismaking met het managementteam van een grote productieafdeling van een internationaal bedrijf de vraag: “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze operators op de vloer meer verantwoordelijkheid tonen voor hun dagelijkse werk en de gemaakte afspraken?”

Deze kwestie is niet nieuw en komt vaak voor in allerlei operationele omgevingen. Het draait voornamelijk om de mensen die het echte werk doen, zoals Stephen Covey zei: “It’s the front line that produces the bottom line.” Het management en ondersteunende diensten worden ingezet om het primaire proces optimaal te laten functioneren.

Een oeroud probleem

Het vergroten van eigenaarschap bij medewerkers houdt managementdenkers al bezig sinds de jaren zestig, toen de afhankelijkheid van kwaliteit en inzet van medewerkers steeds crucialer werd. Verschillende principes en modellen zijn ontwikkeld om de inzet van mensen te optimaliseren, zoals Joint Optimization, arbeidsverbreding en zelfsturing.

De nieuwste benaderingen, zoals EX (employee centricity), benadrukken het belang van medewerkers in het productieproces en dienstverlening. Alle stromingen richten zich op hetzelfde doel: ‘hoe kunnen we de kwaliteit van het werk van medewerkers (die het product maken, de dienst leveren of service verlenen) optimaliseren zodat we onze belofte aan klanten waarmaken?’

Beteor te veel bazen bij medewerkersbetrokkenheid

Een simpele oplossing voor het vergroten van eigenaarschap

Het lijkt misschien een ingewikkeld probleem, maar de oplossing is eigenlijk vrij eenvoudig. Als we maar erkennen dat medewerkers gewone mensen zijn die reageren op hun omgeving. Onderzoeken naar de motivatie van medewerkers laten zien dat dit de cruciale factoren zijn in het vergroten van eigenaarschap:

  • Geef medewerkers betekenisvol werk (in tegenstelling tot eentonig, repetitief werk). Het liefst met een relevant en duurzaam doel, zodat ze trots kunnen zijn op hetgeen ze bijdragen.
  • Neem medewerkers serieus en luister echt naar ze.
  • Betrek ze bij beslissingen die hen aangaan of invloed hebben op hun werk.
  • Geef hen de (speel)ruimte, middelen en verantwoordelijkheid om zelfstandig in te kunnen grijpen bij verstoringen óf voor het aanbrengen van verbeteringen in het werkproces.

Tóch is het lastig

Waarom is het zo moeilijk om dit in de praktijk te brengen? Dit heeft te maken met verouderde organisatieconcepten die stammen uit het begin van de twintigste eeuw. Destijds was het doel om werk zo eenvoudig mogelijk te maken, aangezien er genoeg arbeidskrachten waren en prestaties direct gekoppeld waren aan behoud van werk. Niet presteren, betekende ontslag. Het werk werd gesplist in doen en denken; de stafdiensten deden het denkwerk en de andere medewerkers voerden het uit. Terwijl je wil dat juist ook de uitvoerende medewerkers meedenken over wat er beter, slimmer of efficiënter kan. Deze denkwijze heeft nog steeds invloed op moderne organisaties, vooral de grotere. En precies daarom is het zo moeilijk om de oplossingen toe te passen en werkend te krijgen.

Zo krijg je het wél voor elkaar

Om deze vier simpele oplossingen voor eigenaarschap daadwerkelijk te implementeren, is een gebalanceerde en geleidelijke aanpak nodig. Alleen op basis van respect voor de huidige situatie kun je bouwen aan een nieuwe werkwijze. En kun je aan de slag met stapsgewijze veranderingen om een nieuwe cultuur en structuur te creëren volgens de vier oplossingen.

Zo krijgen medewerkers de kans om zich te ontwikkelen, om te groeien en de verandering te omarmen. Zodat ze er zélf voor kiezen. Het vergt tijd en geduld, maar de resultaten zijn de moeite waard!

Samen met ons ontdekken hoe eigenaarschap bij medewerkers te maximaliseren?

Bij verdere vragen of voor meer inzicht in eigenaarschap en hoe dit effectief in jouw organisatie kunt implementeren, staat ons team van ervaren organisatieadviseurs klaar om je te ondersteunen. Beteor biedt maatwerkadvies en praktische strategieën die zijn afgestemd op jouw specifieke situatie en doelstellingen.

Mark Haans

Meer weten over de inzet van constructieve dialogen in het scherp krijgen van prioriteiten voor de toekomst én het creëren van draagvlak voor verandering? Neem contact op met Mark Haans. Bellen mag ook: 06 53 49 33 47.

Organisatieadvies

Begeleiding en advies om je organisatie verder te laten groeien en ontwikkelen? Kom in contact met de experts van Beteor! 

Deel dit bericht op