Tips voor online solliciteren

Ben jij uitgenodigd voor een online sollicitatieprocedure bij Beteor? Hier vind je tips om je daar grondig op voor te bereiden.
Het aantal sollicitatiegesprekken dat online via video wordt gevoerd neemt snel toe. Voor sommigen is dat wennen. Is zo’n gesprek nou net zo zinvol als een gesprek in levende lijve? En wat betekent het voor de kwaliteit van de beslissing die zowel de kandidaat als de organisatie nemen? Kun jij je als kandidaat wel goed presenteren? Krijgt de organisatie wel een goed beeld?
Toch zijn in het algemeen de meeste recruiters het er over eens: een online, tweerichtingsverkeer videogesprek levert bruikbare informatie op. Ook kandidaten zijn in het algemeen niet ontevreden.
Een sollicitatiegesprek via video vraagt van kandidaten en organisaties de nodige voorbereiding. Voor jou als kandidaat vind je hier een aantal praktische tips.

Zorg dat je de techniek op orde hebt

Test vooraf je internet-verbinding en de software. Bij voorkeur gebruik je een laptop of PC die via een kabel met internet is verbonden. Gebruik je wifi, test dan vooraf (bijvoorbeeld via skype of face time) of jouw wifi een video-verbinding goed aan kan.
Een tablet (android of apple) werkt niet altijd goed vanwege de aard van die besturingssystemen. Het delen van documenten is bijvoorbeeld vaak lastig. Wanneer je een groepsinterview doet (denk aan de benoemingsadviescommissies in scholen) dan is een mobiele telefoon ook niet zo handig. De veilige optie voor een videogesprek is een laptop of desktop PC. Wanneer je die niet ter beschikking hebt, is het zaak om vooral de techniek goed te testen.
Beteor werkt bij voorkeur met de software van Microsoft Teams. Ben je een kandidaat in een online Beteor-procedure, download en installeer dan vooraf de Microsoft Teams app. Die kun je hier downloaden en is gratis. De app werkt veel beter dan wanneer je via jouw internetbrowser (Edge, Chrome, Firefox, etc) deelneemt aan een video-interview. Oefen vooraf met familie of vrienden om je wat meer vertrouwd te maken met de software van Microsoft Teams of (indien van toepassing in een procedure) een andere oplossing (skype, ZOOM, face time etc).
Zet meldingen van het device (laptop, telefoon, etc.) dat je gebruikt vooraf uit: facebook, whatsapp, mail, SMS, etc.

Kies een geschikte plek

Zorg dat je ongestoord aan het gesprek kunt deelnemen. Geluiden van huisgenoten, huisdieren of je klussende buren hinderen het gesprek en storen jouw concentratie. Het maakt bovendien een slordige indruk op de andere gespreksdeelnemers.
Let op dat de achtergrond waartegen de anderen gespreksdeelnemers jou kunnen zien, neutraal is. En als dat niet het geval is, maak dan gebruik van de mogelijkheid in Microsoft Teams om jouw achtergrond te vervagen. Let er ook op, dat je geen tegenlicht (een raam bijvoorbeeld) achter je hebt. De andere gespreksdeelnemers kunnen je dan niet goed genoeg zien.
Voer het gesprek op een comfortabele werkplek. Voer het gesprek zittend en maak zo nodig aantekeningen. Ga niet rondlopen.

Stel je vooraf op de hoogte van de werkwijze

Beteor wil jou vooraf zo goed mogelijk op de hoogte stellen van wat er komt kijken bij een video-gesprek. Mocht je meer willen weten, aarzel dan niet om contact met ons te zoeken. Wij willen dat voor jou het gesprek een zinvolle en prettige ervaring is en dat je het vertrouwen hebt, dat je goed uit de verf komt.

Bekijk het plaatje

Je kent het wel: een videogesprek waarbij je voortdurend in iemands neusgaten zit te kijken, of alleen maar het voorhoofd van de ander ziet. Zorg er dus voor dat je er goed op staat. Gebruik jij je mobiele telefoon voor het gesprek, zorg dan voor een standaard zodat het beeld stabiel is en de anderen jouw gezicht helemaal kunnen zijn. Houd voldoende afstand van het scherm.
Zorg voor een goede en professionele foto in je profiel. Wanneer tijdens een videogesprek jouw beeld mocht wegvallen, zien de andere deelnemers meestal je profielfoto. En dat maakt het makkelijker om te volgen wie er spreekt.
Kijk tijdens het gesprek niet naar het scherm en al helemaal niet naar je eigen beeld dat vaak ergens in een hoek van je scherm te zien is. Kijk de meeste tijd in de camera! Voor de andere deelnemers lijkt het dan net alsof je hen aankijkt en dat is prettig. En controleer af en toe of je nog goed in beeld bent.

Grijp in als het niet werkt

Soms is de verbinding niet goed, versta je iemand maar half of praten mensen door elkaar. Aarzel niet om vriendelijk te zeggen dat je iets hebt gemist of dat je graag de vraag nog een keer wilt horen. Check ook af en toe of de anderen jou nog steeds goed zien of horen.
Mocht de techniek je echt in de steek laten: neem dan via de telefoon meteen contact op met de betrokken Beteor adviseur die in het gesprek ook aanwezig is. Samen bedenken we een oplossing. Ook wij snappen dat we afhankelijk zijn van de techniek.

Gespreksvoering

Een videogesprek kost veel concentratie. Vaak zijn ze ook korter en wat zakelijker dan face-to-face gesprekken. Lichaamstaal komt vaak ook veel minder goed over. Je zult er dus meer op dienen te letten dat je ook enthousiast overkomt wanneer je vragen beantwoordt of iets over jezelf vertelt. Met name de expressie in je stem zal je bij een videogesprek meer moeten gebruiken dan wanneer je het gesprek in levende lijve voert. Zorg dat je armen en handen ook in beeld zijn, zodat je die kunt gebruiken om je antwoorden kracht bij de zetten. Maak gerust gebruik van notities en verberg niet dat je er af en toe van leest. Dat zou je in een face-to-face gesprek waarschijnlijk ook doen.
Je zult er ook meer alert op dienen te zijn dat er met name in groepsgesprekken in de communicatie soms iets mis kan gaan. Zoals al eerder gezegd: grijp vriendelijk in wanneer je merkt dat er iets mis gaat.

Beëindigen van het gesprek

Let er op dat je het gesprek ook daadwerkelijk beëindigd door ‘op te hangen’. Niet alle programma’s eindigen het gesprek wanneer je (bijvoorbeeld) op het bekende kruisje klikt. Zo voorkom je dat de andere deelnemers jou nog kunnen horen, terwijl jij denkt dat je al uit het gesprek bent.

Het vervolg van het gesprek

Beteor vervolgt videogesprekken altijd via mail en telefoon. De chatfunctie van de bekende videosoftware wordt door ons alleen gebruikt om tijdens videogesprekken noodzakelijke berichten te kunnen sturen, bijvoorbeeld wanneer de techniek hapert of er iets onvoorziens gebeurt. In het algemeen geven wij je het advies om in andere procedures niet via de chatfunctie verder te communiceren met de organisatie waar je op dat moment solliciteert. Het is namelijk maar zeer de vraag hoe veilig en vertrouwelijk die chatfunctie is.

Miriam Valk-Koenders

Op zoek naar een nieuwe teamleider, schoolleider, directeur of bestuurder? Graag help ik je tijdens deze interessante en soms lastige zoektocht om met elkaar dat doel te bereiken!

Interesse in een openstaande vacature?

Wil je eerst weten hoe een procedure via Beteor in grote lijnen er voor jou uitziet? Bekijk onze procedure.

Deel dit bericht op