- Associé
Na jaren als zelfstandig Interim professional en adviseur gewerkt te hebben aan de kwaliteit van het onderwijs en de kwaliteit van leidinggeven en bestuur, heb ik me de laatste tijd met name gericht op de governance in het onderwijs.
Bij Beteor deel ik o.a. mijn interim kennis en ervaring met ervaren schoolleiders die het vak van interim professional willen gaan uitoefenen.
Ik ben geïntrigeerd door de ontwikkelingen rondom samenwerkingen in het onderwijs. Samenwerkingen die nodig zijn om de steeds complexere vraagstukken binnen het onderwijs het hoofd te kunnen bieden. Of het nu gaat om Passend Onderwijs of IKC vorming of om de samenwerkingen die we de komende jaren zullen moeten aangaan: samenwerking om o.a. onderwijsaanbod in regio’s te waarborgen of om het structurele personeelstekort het hoofd te kunnen bieden. De maatschappelijke en politieke context is voor scholen in toenemende mate van belang. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor bestuur en toezicht?
“Goed onderwijs kan niet zonder goed bestuur en goed toezicht.“
Begeleiding en advies bij dilemma’s en vraagstukken op het gebied van:
Governance
- (Herijking) toezichtvisie en toezichtkader
- Waardegedreven toezicht en de maatschappelijke opdracht
- Toezicht op complexe structuren (samenwerkingsverbanden en netwerken)
Aansturing
- Leiderschapsontwikkeling
- Professionalisering teams
- Zicht op rollen en verantwoordelijkheden
Kwaliteit
- Kwaliteitszorg en monitoring
- Kwaliteitscultuur
Expertises
- Het oplossen van complexe problemen die om onorthodoxe oplossingen vragen.
- Het opnieuw inrichten van productieorganisaties om doorbraken in klanttevredenheid, kwaliteit en duurzaamheid te realiseren (Japanse kwaliteitstechnieken, QRM, circulariteit).
- Het realiseren van doorbraken in de kwaliteit van de zorg in zorginstellingen.
- Het adviseren van organisaties met betrekking tot innovatiebeleid, het methodisch ontwikkelen van innovaties en het professioneel implementeren van innovaties.
- Het verbinden van lastige maatschappelijke, organisatorische en technologische vragen met zingeving en ethiek.
Neem contact op
Wil je meer weten over governance en bestuurlijke effectiviteit?
Gerelateerde artikelen aan Marjan
Een professionele dialoog borgen: in de RvT én met het bestuur
Ontdek het belang van evaluaties en een krachtige professionele dialoog binnen de RvT en tussen RvT en bestuur.
Lerarentekort; zo selecteer je tóch de juiste docenten voor lange termijn
Het lerarentekort in Nederland is fors. Het is belangrijk om toch de tijd te nemen om de juiste mensen aan te nemen. Ontdek hoe.
Interim-management in het onderwijs: veel vraag en meer focus op kandidaat
Ontdek de inzichten van het RIM onderzoeksrapport “interim-managementmarkt anno 2023” en de huidige ontwikkelingen op basis daarvan.
Een professionele dialoog borgen: in de RvT én met het bestuur
Ontdek het belang van evaluaties en een krachtige professionele dialoog binnen de RvT en tussen RvT en bestuur.